Pokuty za průjezd v autobusových pruzích. Provoz budou hlídat chytré kamery

Martin Frei Martin Frei
17. 8. 2020 6:01
Vyhrazené jízdní pruhy mají zajišťovat plynulost veřejné dopravy, aby zejména autobusy nemusely stát v zácpách spolu s osobními auty. Někteří spěchající řidiči pruhy využívají neoprávněně, což autobusy zdržuje. Policie nemá na pokrytí všech úseků kapacity, na hříšníky se ale chystá chytrá technika.
Chytrá kamera se testuje na Evropské třídě v Praze. Ukazuje RZ auta, které vyhrazeným pruhem projelo neoprávněně.
Chytrá kamera se testuje na Evropské třídě v Praze. Ukazuje RZ auta, které vyhrazeným pruhem projelo neoprávněně. | Foto: Eva Srpová

Kdo častěji přijíždí do Prahy od Kladna po Evropské třídě, nejspíš si všiml přibývajících kamer. Úsekové měření rychlosti, které snadno poznáte podle příčných bílých čar na vozovce, doplnily další dvě příležitosti usmát se do záběru.

Testuje se zde samočinné sledování pruhu vyhrazeného pro autobusy. Pakliže vás kamery zachytí na začátku i na konci pruhu, snímky převezme vyhodnocovací software, jehož hlavním úkolem je rozlišit autobus od osobního vozu. Následně by měl být schopen rozeznat i nápis Taxi.

Foto: Technická správa komunikací Praha

Využití počítačů se tak posouvá o krok dál než u kontroly placení parkovného, kde kamery snímají pouze poznávací značky. Na to samozřejmě dojde i zde, pakliže se v autobusovém pruhu objeví auto, které tam nepatří. Varování s konkrétní SPZ se objeví na světelné tabuli, při neuposlechnutí pak provozovateli hrozí zákonný postih. Poznávací značky také pomohou odlišit linkové autobusy od ostatních.

"Systém nyní funguje v režimu testování a konfigurace, jeho provoz průběžně vyhodnocujeme. Pokud se systém ukáže jako spolehlivý bez velkého množství falešných podnětů k přestupkovému řízení, bude v budoucnu rozšířen i na další pražské komunikace. Systém stál přibližně půl milionu korun," vysvětluje Barbora Lišková z Technické správy komunikací Praha.

Foto: Martin Frei

Půl milionu korun není málo peněz, částku je však třeba srovnat s náklady na pravidelné hlídkování policistů, kteří by museli na daných místech stát prakticky denně. Pokušení a nekázeň motoristů roste úměrně s hustotou dopravy, autobusy se zpožďují a jejich řidiči se kvůli neuváženým manévrům ostatních dostávají do riskantních situací. Podle webu Zdopravy.cz loňská studie odhalila, že autobusovým pruhem jezdí až 70 % vozidel neoprávněně.

V Praze je dnes autobusových pruhů přes 30 km a na klíčových komunikacích budou přibývat další. Současný magistrát se podobnými cestami snaží veřejnou dopravu maximálně podporovat na úkor individuálního motorismu. Záchytných parkovišť, která by dojíždějícím umožnila vozidlo na okraji města odstavit a pokračovat MHD, však přibývá podstatně pomaleji.

 

Právě se děje

Další zprávy