Autobazary v krizi posilují internetové služby. AAA Auto chystá expanzi na západ

Martin Frei Martin Frei
10. 2. 2021 13:29
Situace na automobilovém trhu motivuje prodejce ojetin k rozvoji obchodu po internetu. Tím se dále stírají hranice mezi národními trhy, které už značně rozvolnil volný pohyb zboží v EU. Největší česká síť AAA Auto začala on-line prodej nabízet před dvěma lety a v pandemii mohla na těchto základech stavět. Nyní oznámila, že chce své služby nabídnout i v západní Evropě.
Foto: AAA Auto

Na středeční tiskové konferenci zástupci mateřské společnosti Aures Holdings konstatovali dvě zprávy. Jako tradičně jednu špatnou a jednu dobrou. První je pokles prodeje ojetých vozů v českých pobočkách ze 47 tisíc v roce 2019 na loňských 40 tisíc vozů, což znamená propad o 17,5 %.

Dobrou zprávou naopak je, že 8000 z nich se prodalo on-line. "Před dvěma lety jsme systém spouštěli s vidinou delšího rozjezdu, počítali jsme spíše s desítkami aut ročně," připomíná šéf inovační laboratoře AuresLab Stanislav Gálik. Příprava se obrátila ve výhodu už během prvního lockdownu. Zatímco většina prodejců mohla pouze zavřít, AAA Auto udrželo obchod na dvaceti procentech. Totéž se opakovalo na podzim.

Trend potvrzuje i zakladatel internetového tržiště Carvago Jakub Šulta. "Digitální transformace umožnila v druhé vlně lockdownu prodat na českém trhu o 3000 vozidel víc než ve vlně první. To znamená nárůst o 129 % a záchranu více než sedmi set milionů korun v obratu." Carvago je součástí sítě European Automotive Group působící v osmi zemích od Francie po Švédsko, na svých stránkách sdružuje nabídku více než 700 000 vozidel.

Využít mezinárodní rozměr internetového obchodování se chystá i AAA Auto. "Rozhodli jsme se rozvinout své služby i na západ od České republiky. Podrobnosti prozradíme během několika týdnů," potvrdil Stanislav Gálik.

Ředitelka celé skupiny Karolína Topolová nicméně dodává, že on-line prodej je nákup na pobočce plně nenahradí. "Letní otevření prodejen po první vlně jasně ukázalo, že lidé si stejně chtějí na auto sáhnout, prohlédnout si ho, získat živý dojem při zkušební jízdě. Tento zážitek je zejména pro soukromou klientelu důležitou součástí rozhodování," vysvětlila Topolová s tím, že zájem o internetové služby výrazněji roste u firemních zákazníků.

Trh s ojetými auty se dostává pod tlak díky souběhu tří faktorů. Prvním je nedostatek některých nových vozů po jarním výpadku výroby, druhým pokles dovozu ze zahraničí. Proti tomu jde pak nárůst poptávky, jelikož lidé se během roku chtějí vyhnout veřejné dopravě a v létě nemohou letět na dovolenou letadlem.

Omezená nabídka i uzavření prodejen tedy vedlo k poklesu prodeje. AAA Auto uvádí 17,5 %, menší ztráty hlásí značkové sítě jako Škoda Plus (2,2 %) a DasWeltauto (4,7 %), které mohly doprodávat i zánovní vozy přihlášené u prodejců před změnou emisních norem.

Oproti tomu ceny ojetin stouply o 10 až 15 %. Nejvíce u žádané kategorie SUV nebo u specifických motorizací, které se už nedají pořídit nové. Větší zájem je také o kombíky, nejméně zdražily modely s tradiční karoserií sedan a vozy méně oblíbených značek.

 

Právě se děje

Další zprávy