Auto bez řidiče se blíží. Vyzkoušeli jsme nové BMW

BMW má systémy instalované ve třech vozech řady 5 .
 Řidič na dálnici nemusí řídit, musí však být ve střehu.
 K běžné kameře pro asistenci jízdy v jízdním pruhu přibyly další.
 Dopravní situaci kolem vozu lze sledovat i na monitoru.
Foto: BMW
16. 6. 2013 12:00
Je to velmi zvláštní pocit. Sedím ve voze, jehož řidič po najetí na dálnici sundá ruce z volantu a položí je na kolena.

A automobil pak s přehledem absolvuje zadanou trasu až k určenému sjezdu z autostrády. Sám natáčí volant při průjezdu zatáčkou, dokonce v případě potřeby změní jízdní pruh a zase se vrátí po předjetí pomalejšího vozu zpět do toho pravého. Teprve za sjezdem na silnici nižší kategorie řidič klade ruce zpět na volant a přebírá řízení.

Automobilka BMW, konkrétně její vývojoví pracovníci v Garchingu u Mnichova, jsou si svojí věcí jistí. Jinak by si letos určitě nedovolili do vozu posadit i novináře.

První testovací jízda speciálně upraveného sedanu řady 5 totiž proběhla již před dvěma lety - 16. června 2011. Vůz během ní absolvoval v autonomním režimu 65 kilometrů po dálnici mezi Mnichovem a Ingolstadtem a celkem 32x změnil jízdní pruh. Tato jízda, stejně jako stovky dalších následujících, se obešla bez nehody.

"Celkem tři vozy dohromady najezdily již kolem deseti tisíc kilometrů. Samozřejmě bez problému," dodává řidič, který společně s drahou elektronikou veze i tři české novináře.

V kufru jsou výkonné počítače

Auto na první pohled nevypadá nijak mimořádně. Jen při pohledu na čelní sklo je patrný větší počet objektivů kamer, vpředu a na bocích jsou lasery a v kufru pracuje soustava počítačů. Jejich větráky jsou během testovací jízdy slyšet možná hlasitěji než motor pracující pod kapotou vpředu.

Podle odborníků BMW by systémy mohly být připraveny do sériové výroby již do roku 2020, ale do té doby je potřeba vyřešit ještě řadu úkolů souvisejících s řidičským komfortem, bezpečností pro posádku vozu i ostatních účastníků silničního provozu a také z hlediska úspory CO2 a pohonných hmot.

Specialisté také řeší úkoly v souvislosti se zkoumáním obvyklých řidičských strategií v určitých situacích, dále je třeba přesně zmapovat komunikace, po kterých se auta budou samostatně pohybovat, protože běžné navigační údaje pro to nepostačují. Mezi otázky patří také to, jak si vůz poradí s náhlou změnou klimatických podmínek nebo při vjetí na kluzký povrch.

Kromě tohoto systému vyvíjí BMW řadu dalších. Například systém nouzového zastavení. Díky němu by automobil, který díky senzorům zjistí náhlou indispozici řidiče, dokázal převzít řízení a například z rychlého dálničního pruhu zajet s autem do odstavného pruhu a samostatně přivolat zdravotnickou pomoc.

 

Právě se děje

Další zprávy