Auta zdražují. Do konce roku by se ceny podle analytiků mohly zvednout o desetinu

ČTK Martin Přibyl ČTK, Martin Přibyl
19. 8. 2021 15:07
Ceny nových osobních aut vzrostly ve druhém čtvrtletí v porovnání se začátkem roku o 2,3 procenta. Za rok by tak současným tempem mohly vozy zdražit téměř o deset procent. Důvodem růstu výrazně nadinflačním tempem jsou legislativní požadavky na snižování emisí a povinnou výbavu. Vyplývá to z dat pravidelného cenového indexu poradenské společnosti EY.
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Škoda Auto

"Dodatečné náklady automobilek se bohužel promítly až do finálních cen pro spotřebitele. Jejich růst neodvrátila ani rozrůstající se nabídka benzínových, naftových a plug-in hybridních verzí vozidel. Největší růst průměrných cen o pět procent byl evidován u segmentu SUV, kde dokonce o 6,1 procenta vzrostly ceny vrcholných naftových variant. To odpovídá částce 67 732 Kč," uvedl vedoucí partner EY pro automobilový sektor Petr Knap.

Průměrné dvouprocentní navýšení, odpovídající zhruba částce 15 979 Kč, přišlo u nejvyšších výbav. Zdražily například modely Hyundai Tucson a modely Karoq, Kodiaq, Octavia, Scala od Škody. Vozy na CNG v nejvyšší výbavě podražily o 11,7 procenta, naftové o 5,9 procenta.

Ceny základních výbav vzrostly v průměru o 2,9 procenta, tedy přibližně o 13 705 Kč. Nejvýrazněji se to projevilo v případě cen naftových modelů, kde se příplatek pohyboval kolem 31 021 Kč. V rámci segmentů nejvyšší cenový nárůst o 4,5 procenta nastal v kategorii SUV. Základní výbava Škody Kodiaq kvůli uvedení faceliftu zdražila o 102 000 Kč, cena Nissanu Qashqai rostla o 52 000 Kč. Vedle SUV zdražily například mini vozy o 4,3 procenta a nižší střední třída o 2,9 procenta. Mírně naopak zlevnily elektromobily a auta na LPG.

"Na základě našich aktuálních i historických dat jasně vidíme, jak se ceny osobních automobilů na českém trhu vyvíjí. Ceny rostou v základních i ve vrcholných výbavách. Od roku 2018 jsme už zaznamenali celkový nárůst o průměrných 13,5 procenta a zřejmě začíná zrychlovat. Rozhodně nemůžeme očekávat zlevňování v době, kdy jsou kladeny stále vyšší nároky na bezpečnost a udržitelnost vyráběných vozů," dodal Knap.

Ceny porostou i kvůli rostoucí nabídce čistě elektrických vozů, které jsou oproti tradičním vozidlům podstatně dražší. Svou roli jistě sehrává i aktuálně nepříznivá situace ohledně nedostatku čipů a rostoucí ceny dalších vstupů. Oba tyto faktory významně podvazují výrobní kapacity výrobců.

S rostoucími cenami aut nejsou spokojeni ani zákazníci v Německu. Podle průzkumu společnosti Civey pro oborový magazín Automobilwoche takřka šedesát procent dotázaných nesouhlasí s tím, aby se ceny nových vozidel navyšovaly kvůli nedostatku součástek, jako jsou počítačové čipy.

 

Právě se děje

Další zprávy