"V červenci se prohloubil trend u většiny automobilek, kdy u nich nejsou k dostání základní, tedy nejlevnější stupně výbav u většiny modelů. Buď nejdou objednat vůbec, nebo jsou zcela vyprodané a dlouho se na ně čeká," uvedl ředitel prodeje Louda Auto Martin Feller. Se započtením inflace se podle společnosti EY ceny nových aut proti loňsku o 11 procent snížily.
Průměrná cena ojetých aut naproti tomu meziročně narostla o zhruba 50 tisíc korun. Proti červnu ale ceny rostly mírně, nebo v některých případech klesaly. CarVertical zaznamenal proti červnu růst cen v průměru o 1,7 procenta. "Vzhledem k tomu, že inflace se dotýká stále většího počtu kupujících automobilů, je pravděpodobné, že se ceny ojetých vozů stabilizují nebo dokonce klesnou, ale není to příliš rychlý proces," uvedl vedoucí oddělení komunikace a odborník na automobilový průmysl Matas Buzelis.
Další tuzemský prodejce ojetin Aures Holdings zjistil v červenci proti předchozímu měsíci pokles nabídkových cen. Tzv. mediánová nebo nejčastější cena klesla o 9000 korun na 181 tisíc korun. Ceny se podle firmy snížily přesto, že nabídka ojetých aut byla proti předchozímu měsíci menší o 6580 aut a na českém trhu bylo na prodej 92 116 vozů. Cenu podle zástupců Auresu ovlivnily i výrazné slevy českých autobazarů.
"Na celkové hodnocení je sice ještě brzy, protože teprve se začátkem druhé letošní hlavní sezóny v září uvidíme, zda šlo pouze o výkyv spojený s létem a dovolenými, nebo nastupující trend. Každopádně klesající ceny trhu ojetých vozů rozhodně prospějí. Domácnosti jsou již tak silně zatíženy například růstem nákladů na energie, paliva nebo potraviny a pokles ceny vozů jim snadní rozhodování, zda svůj vozový park obmění," dodala generální ředitelka Aures Holdings Karolína Topolová.
Prodej nových aut od ledna do konce července klesl meziročně o 14,3 procenta na 112 364 vozů. Dovoz ojetých vozů vzrostl meziročně o 0,8 procenta na 101 165 aut.