Auta, která Češi nechtějí. I kdysi oblíbené modely loni spadly téměř až na dno

Zájem o klasická MPV nadále upadá.
Jeep Renegade (-87,67 %): Malé SUV americké automobilky je na trhu už přes deset let, a ačkoliv se loni naplno rozběhly prodeje Jeepu Avenger, Renegade zatím nadále zůstává v nabídce. Zájem o něj ovšem spadl ze 146 kusů v roce 2023 na 18 kusů v roce 2024. Jedním z důvodů může být omezená nabídka pohonných jednotek, případně také zmíněné stáří.
Seat Ibiza (-84,87 %): Ještě před pár lety byla Ibiza prodejním hitem, teď se krčí na chvostu prodejních statistik. Loni se jich prodalo jen 36, přitom v roce 2023 to bylo 238 kusů.
Fiat Tipo (-82,47 %): Propad Fiatu Tipo není bleskem z čistého nebe. Jeho produkce během loňského roku skončila, i když se na některých trzích ještě na podzim objevil sedan s omezenou nabídkou motorů a lákavou cenou. Do Česka ale nezamířil. Kompaktní Ital tak z 251 spadl na 44 prodaných kusů.
Citroën C5 X (-76,43 %): Velké citroëny byly vždy zajímavé na pohled i technicky, prodejně to ale poslední dekády nebyl žádný zázrak. A propad modelu C5 X, který nejspíše nedostane přímého nástupce, to jen dokazuje. Místo 140 se jich loni prodalo jen 33 kusů. Zobrazit 20 fotografií
Foto: Volkswagen
Jan Matoušek Jan Matoušek
před 17 hodinami
Zájem o nová auta se v Česku se loni dostal na pětileté maximum a spousta modelů si připsala mnohdy výrazné navýšení prodejů. Stále ale existuje i druhá strana mince: modely, které si meziročně výrazně pohoršily. Zájem Čechů přitom v roce 2024 opadl i o automobily, které se ještě nedávno hřály na výsluní zájmu.

Škoda Auto a Hyundai? Prodeje na úrovni roku 2023. Toyota, Renault nebo Dacia? Výraznější meziroční nárůsty. Volkswagen, Kia nebo Mercedes-Benz? Výraznější meziroční poklesy. Celkově nová osobní auta zažila v Česku dobrý rok, protože se jich prodalo dohromady 231 600, což představuje meziroční zlepšení o více než deset tisíc vozů.

Ruku v ruce s tím jdou i pozitivní výsledky pro řadu modelů. Výrazně vystřelily Tesla Model Y i Model 3, které jsou oba mezi třiceti nejprodávanějšími modely roku. Rostly i Škody Kodiaq a Karoq, Dacia Duster, Toyota Corolla… Ve výčtu modelů bychom mohli jít skutečně téměř donekonečna.

Český trh má ale samozřejmě i odvrácenou stránku, a to auta, jejichž prodeje meziročně poklesly. Mezi 25 nejprodávanějšími auty to potkalo SsangYong Korando, Toyotu Yaris Cross, Volkswagen Golf, Hyundai Tucson a Škody Fabia, Scala a Octavia. Někde to bylo v řádu desetin procenta, jinde desítek procent.

Žádný z modelů si ale nepohoršil tolik, aby se dostal mezi dvacítku s největším meziročním poklesem prodejů. Které to jsou, najdete v galerii v úvodu článku.

Dostaly se tam modely, kterých se v roce 2023 nebo 2024 prodalo alespoň sto kusů. Zároveň jsou rovnou vyřazena auta, která se přestala v Česku prodávat kvůli konci výroby v roce 2023 nebo starším bez nástupce - to je případ třeba Kie Rio či Fordu Fiesta.

U některých modelů je propad prodejů způsobený třeba dlouhou generační výměnou, případně omezenou dostupností. Blíže to rozepisujeme u každého auta v galerii, kde najdete i přesná čísla uváděná Svazem dovozců automobilů (SDA). Neplatí tedy nutně přímá úměra, že propad prodejů znamená úplné odvrácení zákazníků od daného modelu. Mohou tam zkrátka vstoupit i jiné vnější faktory.

 

Právě se děje

Další zprávy