To se nestalo skoro 40 let. Volkswagen zavírá první továrnu, výrobu přesune do Mexika

Volkswagen je v hluboké krizi, odbory mluví o hladovění. Které továrny mohou zavřít?
Hlavní závod VW ve Wolfsburgu má asi 60 tisíc zaměstnanců a vyrábí modely Golf, Golf Variant, Tiguan a Touran. Zavření mu nehrozí, podle Automobilwoche by ale mohlo dojít ke snížení roční kapacity, která je asi 870 tisíc aut. Loni značka využila jen lehce přes polovinu z ní.
Ke snížení kapacity by mohlo dojít také v Emdenu, kde se vyrábí modely ID.4, ID.7 a ID.7 Tourer. Pracuje tam zhruba osm tisíc lidí.
Závod v Hannoveru spadá pod divizi užitkových vozů, také se tam vyrábí ID. Buzz a Multivan. Zaměstnanců tam je na 13,5 tisíce a ani v Hannoveru neoperují s plnou výrobní kapacitou, restrukturalizace je ale i vzhledem k provázanosti vedení VW na tamní politiku vysoce nepravděpodobná.
Naopak skoro zpečetěný je osud továrny v Osnabrücku. Tam pracuje asi 2300 lidí a vyrábí se tam T-Roc Cabrio, který ale příští rok skončí, a Porsche 718 Cayman a Boxster. Ty čeká generační výměna, závod zaměřený hlavně na kabriolety je pro VW nadbytečný. Zobrazit 10 fotografií
Foto: Volkswagen
Jan Matoušek Jan Matoušek
před 2 hodinami
Hledání úspor v koncernu Volkswagen má první a tak trochu očekávanou oběť. Audi na konci února definitivně zavře továrnu v Bruselu, která vyrábí velká elektrická SUV. To vše při hrozbě zavírání dalších továren značky Volkswagen v Německu a ve stínu dalšího kola vyjednávání s odbory.

Poprvé od roku 1988 zavře koncern Volkswagen některou ze svých továren. Že půjde o závod Audi v Bruselu, kde se aktuálně vyrábí velká elektrická SUV Q8 e-tron, tolik překvapivá zpráva není. Spekulovalo se o tom již několik měsíců, a to včetně možných zájemců. Přesto by to mohlo spustit pověstný dominový efekt.

Silné odbory totiž na začátku týdne přišly s tím, že Volkswagen plánuje kvůli úsporným opatřením zavřít až tři ze svých deseti továren v Německu. Propustit by mohl také několik desítek tisíc lidí, mluví se též o snížení platů nebo jejich zmrazení. Dnes v Německu vede VW také další kolo jednání s odbory o výši platů. Belgická továrna tak nakonec může být jen první z mnoha.

Aktuálně Audi v Bruselu zaměstnává na tři tisíce lidí, co s nimi bude, zatím není jasné. Německá automobilka každopádně podle oborového magazínu Automobilwoche oznámila odborům, že do 28. února, kdy dojde k uzavření závodu, neplánuje žádné odstávky výroby. Nástupce Q8 e-tron se už bude vyrábět v Mexiku, současná generace přitom kapacitu bruselského závodu ani zdaleka nevytěžovala, protože zájem o velké elektrické SUV nebyl takový, jak se předpokládalo.

Nejen mezi stávajícími zaměstnanci pak rezonuje otázka, co bude s moderně vybavenou fabrikou, do níž Audi, potažmo VW, celkem nedávno investovalo nemalé finanční prostředky. Audi samotné hledalo vhodného investora, žádný z 26 zájemců ale nakonec nepředstavil vyhovující plán na její převzetí.

Obvykle dobře informovaný magazín Automotive News Europe uvedl, že aktuálně Audi vede jednání s nejmenovaným výrobcem lehkých užitkových vozidel, k dohodě ale zatím nedošlo.

V galerii se podívejte, kterým továrnám Volkswagenu v Německu hrozí uzavření.

 

Právě se děje

Další zprávy