Mělo by BMW koupit Jaguar Land Rover? Výhodné je to pro obě strany, říkají odborníci

Martin Přibyl Martin Přibyl
19. 9. 2019 10:05
Říká se sice "Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky", ale přesně to teď navrhují německému BMW analytici ze společnosti Sanford C. Bernstein. Ve zprávě, kterou přinesla agentura Bloomberg, doporučují mnichovskému koncernu, aby si koupil britský Jaguar Land Rover (JLR). BMW přitom již mezi lety 1994 a 2000 výrobce SUV a off-roadů v rámci skupiny Rover vlastnilo.
Nový Land Rover Defender. Ilustrační foto.
Nový Land Rover Defender. Ilustrační foto. | Foto: Land Rover

Celý nákup podle analytiků bude vyžadovat překonání jistých emocionálních zádrhelů. Indická skupina Tata, do níž patří britská automobilka, by musela překousnout vlastní ponížení a neúspěch. V Mnichově pak prý budou muset být odvážnější, ještě tam působí manažeři, kteří si pamatují na nešťastnou epizodu, kdy Land Rover patřil německému výrobci.

Výhody jsou ale podle týmu odborníků vedeného Maxem Warburtonem oboustranné. Jaguar Land Rover se potýká s problémy s klesajícím odbytem v Číně, brexitem, ztrátou a v rámci programu úspor musí ušetřit 2,5 miliardy liber, tedy asi 73 miliard korun.

I BMW musí šetřit, v jeho plánu je úspora 14 miliard dolarů (necelých 330 miliard korun). A i Němce ohrožuje obchodní napětí mezi USA a Čínou nebo brexit. V Británii vyrábí vozy značek Mini a Rolls-Royce.

Podle analytiků je ale spojení pro obě firmy důležité z jiných důvodů. "BMW má spoustu hotovosti, jeho další růst ale omezují limity vlastních značek," tvrdí. Jaguar Land Rover by naopak mohl těžit ze snížení (nejen) výrobních nákladů.

Britský koncern by BMW vyšel na odhadovaných devět miliard liber (asi 263 miliard korun), Němci by ale díky jeho nákupu mohli zvýšit svoje příjmy o dvacet procent, odhadují lidé ze společnosti Sanford C. Bernstein.

Představitelé automobilek se k jejich návrhům ale zatím staví vlažně. Zástupci koncernu Tata se k celé věci zatím ani nevyjádřili, BMW jakýkoli nákup akcií Jaguaru Land Roveru vyloučilo.

Obě automobilky nicméně již spolupracují: například na vývoji další generace elektromotorů. A spekuluje se i o tom, že by Jaguar Land Rover mohl od BMW kupovat i spalovací motory. Ve stínu přísnějších emisních norem a omezení vypouštěných skleníkových plynů je ostatně jejich další vývoj pro relativně malou automobilku poměrně náročný.

Značky Jaguar a Land Rover v posledních třiceti letech patřily celé řadě automobilových gigantů. Obě byly začátkem 21. století součástí prémiové divize amerického Fordu. Těsně před bankrotem je ale prodal indické Tatě, která obě automobilky zachránila a dlouhou dobu pod jejím patronátem prosperovaly. Indický konglomerát ale kvůli problémům britského koncernu nyní podle neověřených zpráv skutečně zvažuje minimálně prodej podílu. Tuto informaci zástupci Taty ale popřeli.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 53 minutami

Šuráň po deseti letech končí jako prezident svazu minipivovarů, vystřídá ho Voldřich ze Zvíkova

Za nového prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů zvolila čtvrteční valná hromada Michala Voldřicha z Pivovarského dvoru Zvíkov. Po deseti letech vystřídá ve vedení Jana Šuráně, který byl v čele svazu od jeho vzniku. Na pozici už znovu nekandidoval, chce ale nadále organizovat hlavní svazové akce, jako je Festival minipivovarů na Pražském hradě a Jarní cenu sládků, která se koná právě na Zvíkově. Pro zvolení Voldřicha bylo všech 64 přítomných členů svazu.

Místopředsedy svazu se stali Radovan Koudelka ze Zámku Zábřeh - Ostrava a Miloš Hrabák z Pivovaru Welzl Zábřeh. "Bylo to hezkých deset let, podařilo se nám svaz založit a vybudovat to, že nás začali vnímat velcí (výrobci), malí i veřejnost," řekl končící prezident Šuráň.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Proud lávy ze sopky na ostrově La Palma výrazně zpomalil, možná do moře nedorazí

Proud lávy ze sopky na španělském ostrově La Palma od nedělní erupce výrazně zpomalil a možná tak ani nedorazí do moře, čehož se od počátku týdne mnozí odborníci obávají. Po střetu žhavé lávy s mořskou vodou by totiž podle vědců nastala chemická reakce, která by do vzduchu uvolnila obrovské množství páry s nebezpečnými látkami a kousky vulkanického skla. 

Láva, jejíž masa v místech dosahuje výšky až 12 metrů, se nyní pohybuje rychlostí asi čtyři metry za hodinu, v pondělí to přitom bylo asi 700 metrů za hodinu. Díky výraznému zpomalení možná láva na pobřeží ani nedorazí.

Láva na tomto Kanárském ostrově v Atlantiku zničila dosud na 166 hektarů a pohltila podle satelitních snímků asi 350 domů. Oběti ani zraněné si přírodní katastrofa nevyžádala, na šest tisíc lidí zůstává evakuováno.

Zdroj: ČTK
Další zprávy