BMW řady 3 je bavorskou Octavií. Jako jedni z prvních jsme vyzkoušeli novou generaci

Prohlédněte si nové BMW 330i do posledního detailu.
Ve chvíli uvedení na trh jsou na výběr dva motory: 190kW benzin 330i a 140kW diesel 320d. Naftu můžete mít i jako čtyřkolku.
Vyváženému designu se dají vytknout některé detaily, které už jsme viděli jinde. Stejnou "ploutvičku" v LED světlech mají i Peugeoty.
Interiér je výtečně provedený a ergonomie na úrovni. Navzdory velkému množství funkcí přejde ovládání rychle do krve.
Nový palubní systém má nejdůležitější informace seskupené na konfigurovatelné domovské obrazovce.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
26. 3. 2019 6:02
Pro BMW je řada 3 tím samým, čím je pro Škodu Octavia. Dlouhodobě se jedná o nejprodávanější model v nabídce, který bavorskou automobilku jednoznačně definuje. Ať už svým sportovním naladěním, designem, použitými technologiemi. V nabídce firmy je trojka od roku 1975 a letos se na trh dostává její již sedmá generace. Jako jedni z prvních jsme ji měli možnost vyzkoušet na českých silnicích.

Asi jen těžko najdete někoho, kdo se za novou trojkou neotočí. Modrý sedan v ostře laděném provedení M Sport rozhodně vypadá tak, jak by měl. Má dlouhou kapotu, krátký kufr, zanedbatelné převisy a krčí se u země, jako by byl neustále připraven vyrazit.

Že lidé přesedají do SUV? Při pohledu na novou řadu 3 se odklon od sedanů chápe jen těžko.
Že lidé přesedají do SUV? Při pohledu na novou řadu 3 se odklon od sedanů chápe jen těžko. | Foto: Martin Přibyl

Někteří škarohlídi by mohli namítnout, že výběžek předního nárazníku zasahující do světel připomíná současné Peugeoty, že zjednodušená grafika zadních světel si možná našla inspiraci u konkurenčního japonského Lexusu IS, ale jako celek BMW vypadá skvěle. Vyváženě, účelně a přitom dravě a sportovně sexy.

Na vzhledu nové trojky mají svůj podíl i upravené proporce. Auto narostlo téměř o osm centimetrů do délky (má přes 4,7 metru), výška se ovšem zvětšila jen o pouhý milimetr (1,44 m). Natažený rozvor trojky teď s 2,85 metry dokonce překonává o třídu větší řadu pět generace E39 z přelomu tisíciletí.

Zatímco dříve tak kvůli řidičské vášni majitelů řady tři cestující vzadu trpěli s koleny zaraženými do opěradel předních sedadel, nyní nemusí. Jistě, sedan střední třídy od BMW nadále není autem, které je primárně určeno na převážení cestujících, ale dozadu si sednete pohodlně. Pro kolena je místa více než dost a svažující se střecha sedanu nijak výrazně neomezuje ani prostor pro hlavu.

Chválíme i do široka otevíratelné zadní dveře, které výrazně usnadňují nástup. Ve verzi M Sport je pak standardně k dispozici i samostatně ovladatelný okruh klimatizace pro zadní sedadla.

Přes nízkou palubní desku je skvělý výhled ven. Zpracování je na vysoké úrovni.
Přes nízkou palubní desku je skvělý výhled ven. Zpracování je na vysoké úrovni. | Foto: Martin Přibyl

Někoho už by to mohlo vést k úvaze - nestal se z trojky Mercedes? Možná trochu ano. Jenže nejen on. Kvalita použitých materiálů a zpracování je totiž na úrovni Audi A4. To je velký rozdíl oproti předchozí trojce, která na trh přišla v roce 2011 s lacinými plastovými dekory imitujícími dřevo.

Nic podobného se neopakuje a nízká palubní deska novinky je navíc přehlídkou hi-tech technologií. Nová generace bavorácké navigace má on-line připojení a spoustu vychytávek, přitom se ovládá intuitivně a jednoduše: přes dotykový displej, otočný ovladač na středové konzoli nebo gesty. Funkce (a že jich je) jsou logicky sdružené a celkové pojetí vyhoví jak hračičkům, kteří je chtějí naplno využívat, tak těm, kteří je jednou nastaví a pak už o nich ani nechtějí vědět. Lepší palubní systém nenajdete.

Standardem je dokonce plně digitální přístrojový štít, který přehledně a nerušivě zobrazuje mapu navigace. Oproti zmíněnému Audi A4 nemůžete přes budíky zadávat třeba cíl vaší cesty nebo si hrát s nastavením zobrazení, funkce, jež vidíte v rámci budíků, jsou spíše omezené. Svůj účel ale mapa plní velice dobře.

Snad jen jedna věc zatím v trojce nefunguje. A to je hlasové ovládání, které má být chytré a reagovat i na běžné otázky ve stylu: "Jaký je stav oleje?" nebo "Jak fungují adaptivní světlomety?" Čeština v současnosti není mezi podporovanými jazyky a pokyny nelze zadávat ani anglicky.

Zavazadlový prostor má 480 litrů. Chystané kombi bude pochopitelně praktičtější.
Zavazadlový prostor má 480 litrů. Chystané kombi bude pochopitelně praktičtější. | Foto: Martin Přibyl

Najít společný jazyk s autem samotným naštěstí není vůbec nic složitého. Začněme od píky: poloha za volantem? Perfektní. Sedadla? Skvěle vedou tělo a mají široké možnosti nastavení. Výhled ven? Přes nízkou palubní desku uvidíte i s nijak závratnými 175 centimetry kapotu. Dnes nezvyklé, ale užitečné.

Startování? Nově tlačítkem na středovém panelu mezi sedadly. Ač by nápis 330i na víku kufru mohl napovídat něco jiného, startér probudí benzinový dvoulitrový čtyřválec s turbem. Časy volně dýchajících, atmosférických šestiválců jsou ty tam. 

Tesknit budete jen v případě, že vám jde o zvuk mnichovské řadové šestky. Jinak se ale dvoulitr naladěný na 190 kilowattů chová naprosto vzorně. Příjemně se sbírá odspodu, hezky jde do otáček, jede "jak z praku" (ostatně zrychlení z nuly na sto za 5,8 vteřiny vypovídá o mnohém), ve sportovním módu chraptí po uvolnění plynu z výfuků a nežere. Pokud se budete po dálnicích pohybovat v toleranci policejních radarů, můžete počítat se sedmi a půl litry na sto kilometrů. Ano, stále se bavíme o výkonném benzinu, v autě, které mělo najeto okolo tisíce kilometrů.

Svůj podíl na takových číslech má i osmistupňový automat, který drží na dálnici otáčky proklatě nízko (pod dvěma tisíci), a přitom řadí bleskově a většinou i velice plynule. Jen občas mu budete muset odpustit lehké cuknutí.

Nastavení sportovního režimu si řidič může nastavit přesně podle svých představ.
Nastavení sportovního režimu si řidič může nastavit přesně podle svých představ. | Foto: Martin Přibyl

Když už mluvíme o jízdě po dálnici, po autostrádě se trojka umí pohybovat nebývale stabilně a tiše. Může za to standardní dvojité zasklení čelního okna, i příplatková dvojitá boční okénka. Až se dá přemýšlet o tom, proč vlastně utrácet za větší pětku. Její menší brácha totiž nestrádá ani v oblasti technologií, má například pokročilý adaptivní tempomat a sám popojíždí v kolonách.

Jenže pravá trojka by měla být především stavěna do zatáček. Tam se ukáže, jestli při té snaze dostát konkurenci v podobě Audi a Mercedesu, BMW nepřišlo o to nejdůležitější - radost z jízdy.

Nárůst rozměrů by mohl být varováním. Delší rozvor obratnost v zatáčkách obvykle nepodporuje, větší rozměry implikují vyšší hmotnost. Nová trojka je však navzdory své velikosti až o 55 kilo lehčí a hmotnost má mezi nápravy stále rozloženou v ideálním poměru 50 : 50. Karoserie je navíc tužší a testované auto má M adaptivní sportovní podvozek a pohon zadních kol. 

Takže? V každé zatáčce je neustále cítit ona typická lehkost daná pohonem zadních kol, která vykreslí úsměv na tváři každého šoféra. Trojka s radostí mění směr a zadní náprava se ochotně sama stáčí do oblouku. Řízení je přesné, citlivé a díky proměnnému převodu nevyžaduje ve vlásenkách žádné velké ručkování na tlustém věnci volantu.

Verze M Sport je mimochodem plná podobných detailů jako je M pásek na bezpečnostním pásu.
Verze M Sport je mimochodem plná podobných detailů jako je M pásek na bezpečnostním pásu. | Foto: Martin Přibyl

Auto se sebevědomě opírá o vnější hrany pneumatik a celkově působí vyváženě, nikdy se s ním nebudete prát. Naopak oceníte možnost řídit ho plynem a upovídanost podvozku, který dokáže zprostředkovat veškeré informace o dění pod koly. 

Adaptivní M sportovní podvozek totiž není nastaven tak, aby v komfortním módu nerovnosti dokonale odfiltroval a vy o nich ani nevěděli. Auto kopíruje asfalt, pravda o dírách a výmolech nezůstává skryta. Ne ovšem tak, abyste se cítili nepohodlně, nepříjemné je snad jen to, jak řada tři dokáže zakopnout o zpomalovací prahy. Ani ve sportovním módu se podvozek neuchýlí k mlácení na nerovnostech, auto se prostě jen méně naklání a o něco více se přilepí k asfaltu.

BMW 330i M Sport

Motor: benzinový 4válec, 1998 cm3, turbo
Výkon: 190 kW v 5000 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm při 1550 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,8 s
Kombinovaná spotřeba: 5,8 l/100 km
Provozní hmotnost: 1545 kg
Objem zavazadlového prostoru: 480 l
Cena od: 1 271 400 Kč

Nová řada tři si tedy vzala to nejlepší z konkurence, ale nestala se její kopií. Je stále svá a nebezpečně blízko k definici nejlepšího auta na světě (pokud hledáte "něco" pro rodinu, stačí počkat na kombi). Je to takový automobilový iPhone, vůz, který vás ničím nezklame, ba naopak v řadě ohledů doslova nadchne. To proto, že se skvěle řídí, skvěle se v něm cestuje, skvěle se ovládá, skvěle vypadá, má tu správnou velikost a je technologicky na výši. Troufáme si tvrdit, že podobnou směs vlastností nenabídne žádný z jeho (nejen) prémiových konkurentů. Nedostatky jsou vlastně jen drobnostmi a tím nejzávažnějším je nefunkční hlasové ovládání. 

O to je možná překvapivější, že v porovnání s německými soupeři ani není nejdražší. Pokud totiž srovnáte základní ceny trojky, Mercedesu třídy C a Audi A4, pořídíte verzi 330i nejlevněji. Škoda, že se ani tak nejedná o lidové auto, testovaný kousek vyšel na necelých 1,8 milionu. I když: Applu vysokou cenu zákazníci také odpustí…

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Hoffenheim smetl Kolín pěti góly, ale zranil se Kadeřábek

Fotbalisté Hoffenheimu v dnešní předehrávce osmého kola německé ligy rozstříleli 5:0 Kolín nad Rýnem. V dresu vítězů kvůli zranění zápas nedohrál český obránce Pavel Kadeřábek.

Devětadvacetiletý reprezentant nejprve rozjel akci, po které v 31. minutě Ihlas Bebou otevřel skóre, vzápětí ale musel střídat. Kadeřábek fauloval Kingsleyho Ehizibuea, jenž mu nepříjemně spadl na pravou nohu.

Bebou poté ve 49. minutě přidal druhý zásah a na 3:0 zvýšil o dvě minuty později Christoph Baumgartner. V závěru debakl dokonali Dennis Geiger a Stefan Posch. Hoffenheim se díky výhře posunul na osmé místo, Kolín je sedmý.

Německá fotbalová liga - 8. kolo:

Hoffenheim - Kolín nad Rýnem 5:0 (31. a 49. Bebou, 51. Baumgartner, 74. Geiger, 87. Posch).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 7 5 1 1 24:7 16
2. Leverkusen 7 5 1 1 20:7 16
3. Dortmund 7 5 0 2 19:13 15
4. Freiburg 7 4 3 0 11:5 15
5. Wolfsburg 7 4 1 2 9:8 13
6. Union Berlín 7 3 3 1 10:9 12
7. Kolín nad Rýnem 8 3 3 2 13:14 12
8. Hoffenheim 8 3 2 3 17:11 11
9. Lipsko 7 3 1 3 15:7 10
10. Mohuč 7 3 1 3 7:5 10
11. Mönchengladbach 7 3 1 3 9:10 10
12. Stuttgart 7 2 2 3 12:13 8
13. Eintracht Frankfurt 7 1 5 1 8:10 8
14. Hertha Berlín 7 2 0 5 8:20 6
15. Augsburg 7 1 2 4 3:13 5
16. Bielefeld 7 0 4 3 3:10 4
17. Bochum 7 1 1 5 4:16 4
18. Fürth 7 0 1 6 5:19 1
Aktualizováno před 5 hodinami

Další dodavatel energií končí. Po Bohemia Energy oznámili konec i A-PLUS a Kolibřík

Po Bohemia Energy končí v Česku s dodávkami elektřiny a plynu další dodavatelé. V pátek konec dodávek elektřiny a plynu oznámil Kolibřík energie s 28 000 klienty, ve čtvrtek se rozhodla ukončit dodávky plynu firma A-PLUS Energie se 150 odběrnými místy. Vyplývá to z oznámení společností a informací na webu Operátora trhu s elektřinou (OTE). Kolibřík energie dnes oznámila pozbytí možnosti dodávat elektřinu a plyn od úterý 19. října. Dodávky plynu od společnosti A-PLUS se zastaví od pátku 22. října. Zákazníci firem bez energií nezůstanou, dodávky jim zajistí takzvaný dodavatel poslední instance.

Kolibřík energie jako důvod ukončení činnosti uvedla stávající energetickou krizi v Evropě, kterou symbolizuje raketový růst cen. Krize je pro firmu extrémně složitá. "Kolibřík energie byl založen coby komunitní projekt, který preferuje společenskou odpovědnost nad ziskem. Za stávající situace na energetických trzích nejsme schopni zajistit dodávky elektřiny a plynu za sjednaných podmínek," uvedla firma ne webu.

Ve středu oznámila rozhodnutí o ukončení dodávek plynu a elektřiny zákazníkům skupina Bohemia Energy, která je největším uskupením alternativních dodavatelů energií v Česku se zhruba 900 000 odběrných míst.

Zdroj: Ekonomika
Aktualizováno před 6 hodinami

V Libanonu zatkli v souvislosti se čtvrteční střelbou v Bejrútu 19 lidí

V Libanonu pozatýkali v souvislosti se čtvrteční střelbou v Bejrútu 19 lidí. Informovala o tom v pátek tamní média. Čtvrteční násilí si vyžádalo životy sedmi lidí a desítky zraněných. Dnes se v zemi neotevřely školy, banky ani vládní budovy, držel se smutek a konaly se pohřby obětí.

V části hlavního města, které ve čtvrtek připomínalo válečnou zónu, na bezpečnost dohlíželi vojáci.

Násilnosti v Bejrútu propukly ve čtvrtek při protestu svolaném šíitskými hnutími Hizballáh a Amal, která požadují odvolání soudce Tárika Bitára, jenž vyšetřuje loňskou ničivou explozi v bejrútském přístavu. Výbuch téměř tří tisíc tun špatně uskladněného dusičnanu amonného zabil přes 200 lidí a více než 6000 dalších zranil. Mnozí Libanonci explozi považují za další důsledek nedbalosti a korupce mezi vysokými politiky. Hizballáh a Amal soudce Bitára viní z podjatosti.

Mnozí z účastníků čtvrtečního protestu byli ozbrojeni. Kdo začal střílet, není jasné. Konfrontace nicméně vyústila v několik hodin trvající přestřelky v místě, které bylo za občanské války v letech 1975 až 1990 frontovou linií oddělující muslimské a křesťanské části Bejrútu. Čtvrteční události mnohým konflikt připomněly a představují další ránu pro zemi, která se již několik let potýká s devastující ekonomickou krizí provázenou hyperinflací, rostoucí chudobou a nezaměstnaností i častými výpadky proudu.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Do Maďarska dorazilo 50 českých policistů, kteří budou pomáhat hlídat hranice

Do Budapešti v pátek dorazilo 50 českých policistů, kteří mají pomáhat s ochranou vnější hranice schengenského prostoru na maďarsko-srbské hranici. Informovala o tom tisková agentura MTI. Česká policie na Twitteru upřesnila, že kontingent bude dva měsíce působit v okolí města Szeged.

"Čeští policisté naposledy pomáhali s ostrahou hranice v Maďarsku před šesti lety," poznamenala česká policie na svém twitterovém účtu.

Současné nasazení padesáti českých policistů v Maďarsku schválila na konci září vláda. O možnosti personální pomoci v podobě vojáků či policistů hovořil premiér Andrej Babiš při nedávné návštěvě Maďarska, krátce před českými parlamentními volbami. Náklady na misi činí zhruba 50 milionů korun.

Zástupce maďarského policejního šéfa Zoltán János Kuczik dnes při uvítání českých policistů mluvil o rostoucím migračním tlaku, který označil za "vážnou hrozbu pro Evropu."

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Tělo oběti z německých povodní se našlo v 300 kilometrů vzdáleném nizozemském Rotterdamu

Tělo ženy pohřešované po dramatických záplavách, které zasáhly západ Německa v červenci, bylo nyní nalezeno až v nizozemském přístavním městě Rotterdam, více než 300 kilometrů po proudu řek Ahr a Rýn. Informovala o tom dnes německá policie.

Tělo se našlo už před několika týdny, řekl agentuře AFP policejní mluvčí. Identifikaci oběti podle něj umožnila analýza DNA. Oběť patrně strhla rozvodněná řeka Ahr, která je přítokem Rýna. Jeho proud tělo pravděpodobně donesl až do ústí veletoku do Severního moře v Rotterdamu, který je největším evropským přístavem.

Záplavy v německých spolkových zemích Porýní-Falc a Severní Porýní-Vestfálsko si vyžádaly 182 mrtvých. Dva lidé jsou nadále nezvěstní.

Zdroj: ČTK
Další zprávy