Jan Matoušek
8. 4. 2018 9:32
Jeremy Clarkson kdysi řekl, že člověk, který nikdy nevlastnil Alfu Romeo, nemůže být pravý petrolhead. Na adresu vozů italské automobilky lze napsat hodně špatného – počínaje kolísavou spolehlivostí a konče špatným dílenským zpracováním. Přesto mají Alfy jen těžko popsatelnou auru, která značku provází prakticky celý život. V následující grafice si můžete přiblížit některé významné modely a milníky z historie automobilky, které lze spatřit ve značkovém muzeu v Arese nedaleko Milána. Jedná se samozřejmě jen o zlomek toho, čím se Alfa Romeo proslavila. Možná to ale bude stačit k ospravedlnění Clarksonova tvrzení.
Zrození čtyřlístku
V roce 1923 se na karosérii Alfa Romeo poprvé objevil symbol čtyřlístku, italsky quadrifoglio či quadrifoglio verde. Ten se od té doby vžil jako označení závodních a později sportovních vozů značky. Na karosérii italského vozu se symbol čtyřlístku dostal díky Ugo Sivoccimu, jednomu z prvních závodních pilotů značky. Ten v roce 1923 nastoupil na start závodu Targa Florio a i když on sám byl rychlý, i kvůli nedostatku štěstí ještě nikdy nedokázal vyhrát jakýkoliv závod. Na již zmíněném podniku chtěl smůlu prolomit i symbolem čtyřlístku, který mu nakonec přinesl štěstí - Sivocci závod vyhrál. Později toho roku však při testování v Monze tragicky zahynul, což s sebou přineslo zasazení čtyřlístku do dodnes typického trojúhelníku. Dříve to byl diamant, který čtyřmi vrcholy znázorňoval čtyři piloty Alfy Romeo. Když jeden z nich zemřel, symbolicky se tak přešlo na trojúhelník. Na start Targa Florio roku 1923 se Sivocci postavil v typu RL. Ten vznikl v řadě verzí, na snímku je například provedení RL Super Sport s karosérií od karosárny Castagna.