Jan Matoušek
8. 4. 2018 9:32
Jeremy Clarkson kdysi řekl, že člověk, který nikdy nevlastnil Alfu Romeo, nemůže být pravý petrolhead. Na adresu vozů italské automobilky lze napsat hodně špatného – počínaje kolísavou spolehlivostí a konče špatným dílenským zpracováním. Přesto mají Alfy jen těžko popsatelnou auru, která značku provází prakticky celý život. V následující grafice si můžete přiblížit některé významné modely a milníky z historie automobilky, které lze spatřit ve značkovém muzeu v Arese nedaleko Milána. Jedná se samozřejmě jen o zlomek toho, čím se Alfa Romeo proslavila. Možná to ale bude stačit k ospravedlnění Clarksonova tvrzení.
Na okruhu se dvěma motory
I mezi monoposty byla Alfa Romeo před i po druhé světové válce v nejužší špičce. V roce 1935 však velkým cenám dominovaly německé monoposty Auto Union a Mercedes-Benz. To chtěl tým Scuderia Ferrari zvrátit a přišel tak s Alfou Romeo Bimotore. Ta měla základ v monopostu Tipo B, jehož osmiválcový motor však doplnila druhá naprosto stejná jednotka, jen umístěná vzadu. Speciál tak dostal dva motory, jeden vůz s objemem 2.9 litru, ten druhý s objemem 3.2 litru. Ve druhém případě tak zadní kola pohánělo ne 199 kW jednoho motoru, ale 398 kW obou jednotek zároveň. Stroj bylo velice obtížené řídit, výraznějších závodních úspěchů se tak nedočkal a německé soupeře neporazil. V roce 1935 se však Tarzo Nuvolarimu za volantem Bimotore povedlo překonat tehdejší rychlostní rekord, když dokázal jet rychlostí 364 km/h.