První ústní jednání soudu začalo kvůli velkému zájmu veřejnosti ve víceúčelové městské hale v Braunschweigu, nikoli v soudní síni. "Podle našeho názoru Volkswagen podváděl, a musí proto skládat účty," citovala agentura DPA šéfa VZBV Klause Müllera.
"Podle nás neutrpěli zákazníci žádnou škodu, protože všechna vozidla je možné používat v provozu a jsou bezpečná," argumentuje naopak Volkswagen.
Koncern odmítl výzvu předsedajícího soudce Michaela Neefa, aby se dohodl na urovnání žaloby. "Ještě dnes těmito vozidly denně jezdí statisíce zákazníků. Proto z našeho pohledu nevznikla žádná škoda a tím pádem ani žádný důvod k žalobě," uvedl Volkswagen.
Podle Neefa musí soud mimo jiné zvážit, zda majitele aut poškodil samotný software umožňující manipulovat s měřením emisí, nebo až následné zákazy provozu starších naftových aut v některých oblastech, uvedla agentura AP.
Volkswagen už dříve odmítl výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Argumentoval přitom rozdílnými právními podmínkami.
Šest tisíc českých klientů žádá 220 tisíc korun
V USA se Volkswagen s téměř půl milionem majitelů naftových vozů dohodl na urovnání v celkovém objemu kolem deseti miliard dolarů (236 miliard korun). Koncern v rámci dohody mimo jiné souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (zhruba 120 tisíc až 236 tisíc korun). Zavázal se také, že majitelům nabídne opravu či odkup jejich vozu.
Společnost Safe Diesel, která zastupuje české spotřebitele poškozené v kauze dieselgate, tento měsíc u Obvodního soudu pro Prahu 8 rozšířila svou žalobu o 1897 dotčených vlastníků vozidel Volkswagen. Celkem tak ve sporu bude zastupovat téměř šest tisíc klientů a pro každého z nich nárokuje odškodné 220 tisíc korun.
Dalších několik tisíc poškozených v kauze zastupuje organizace DieselGate. Vozidel s upraveným softwarem je v České republice zhruba 165 tisíc.
Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že nainstaloval zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Auta při jízdě produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká mimo jiné více než milionu vozů Škoda Auto.