reklama
 
 

Zrušme školní předměty, navrhuje ANO. Pravice chce revoluci ve vzdělávání, levice je pro evoluci

14. 9. 2017
Politické strany se shodnou, že je třeba přizpůsobit vzdělávání potřebám, které přinese svět za deset patnáct let. Zatímco TOP 09 při debatě o vzdělávání prosazovala revoluci ve školství, ČSSD byla proti velkým změnám. Strany se jednoznačně shodly jen na tom, že je potřeba se zaměřit na učitele, jejich kvalitu a ohodnocení. Zástupkyně hnutí ANO Ivana Dobešová pro budoucnost navrhla zrušení předmětů a komplexní učení po vzoru severských zemí.
Doporučujeme

Praha - Shoda politických stran na budoucím směřování vzdělávání by byla hezká, ale to by u toho nesměli být politici, konstatoval poslanec Petr Kořenek (ČSSD) na předvolební debatě politických stran o vzdělávání, kterou v knihovně Václava Havla uspořádala Česká středoškolská unie.

Přestože všichni by rádi připravili dlouhodobější vizi, kterou už nebude nikdo jiný měnit, jaké kroky podnikat po volbách v oblasti školství se jednoznačně neshodli - s jedinou výjimkou, že je potřeba se zaměřit na učitele, zvýšení jejich platů a zlepšení podmínek k práci.

S konkrétní dlouhodobějším plánem přišla například poslankyně hnutí ANO Ivana Dobešová. "My stále očekáváme výstupy v jednotlivých předmětech. Ale měli bychom vzdělávat komplexně v nějakých větších celcích, kde by studenti získávali dílčí dovednosti. V severských zemích už začínají učit mimopředmětově, připravují se na čtvrtou technologickou revoluci, a to české školství nedělá," míní Dobešová.

V tom s ní souhlasí lídr jihočeské kandidátky TOP 09 a ředitel školy Pavel Klíma. "Svět se rychle mění a my zjišťujeme, že připravujeme děti na svět, který tady za 15 let nebude. Absolvent by měl být schopný se rychle učit novým věcem, ale ve školách to funguje tak, že jedničku má ten, kdo odříká všechna díla Karla Čapka. Takový svět tady ale nebude," míní.

TOP 09 by nejraději připravila reformu, kterou příští ministr nebude moct změnit. Klíma dokonce mluvil i o největší revoluci od dob Marie Terezie. S tím nesouhlasil Marek Výborný z KDU-ČSL, Marta Semelová za KSČM ani Petr Kořenek - učitelé by podle nich potřebovali spíše klid než další změny.

Podle Jiřího Nantla z ODS je cestou určit minimální standard, který budou muset školy splnit, a všechno ostatní by si školy mohly určovat samy. Jako palčivý problém zdůrazňoval obrovské krajské rozdíly v kvalitě vzdělávání, které by řešil jednotnou dotací na žáka, do které by nemohly jako dnes zasahovat kraje. "Aby se už kraje nemohly rozhodnout, že chtějí udržovat i školu s nevalnými výsledky, kam nechodí žáci, místo toho, aby finančně podpořil školy výborné," vysvětlil.

TOP 09: Socializační i výkonnostní roli školy najednou nezvládnou

Debata se stočila také k tomu, jakou má škola vlastně roli, a že dnes stoupají požadavky na to, aby jednak naučila co nejvíce znalostí a učila žáky soutěži a zároveň žáky socializovala a vybavila je všemi kompetencemi potřebnými pro život. Podle zástupce Strany zelených Pavla Himla by socializační role školy měla převážit tu výkonnostní: "Smyslem života není předstihnout druhé a vylézt po jejich zádech výš. Byl bych spíš pro tu roli socializační."

Podle TOP 09 nejde po školách chtít za současných podmínek obojí. "Museli jsme přijmout socializační roli, zároveň jsme tlačeni do výkonu, protože máme povinné přijímací zkoušky, maturity. Musíme si vybrat, jestli bude mít škola roli hlavně socializační, nebo hlavně výkonnostní. Aplikovat obě za současných podmínek v přeplněné třídě je kontraproduktivní," řekl Klíma z TOP 09.

Piráti začali tím, že podle mezinárodních srovnání patří Česko k zemím, kde děti škola nejméně baví a nevidí v ní smysl. "Právě otázka motivace je ta, kde bychom chtěli ve školství začít," uvedl Daniel Mazur.

Předchozí vlády tvrdily, že školství je priorita, ale potom pořád jenom škrtaly, říká bývalá ministryně školství Kateřina Valachová. | Video: DVTV, Daniela Drtinová |  22:08

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama