Praha - Automobilkám se nedaří snižovat emise oxidu uhličitého u osobních aut tak, jak by měly. Vyplývá to ze zprávy bruselské ekologické organizace Transport and Environment.
K limitu 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr, který pro automobilky navrhla Evropská komise a kterého by měly dosáhnout v roce 2012, se loni společnosti přiblížily jen nepatrně.
Emise nových vozů v Evropské unii klesly ze 160 gramů na kilometr jen na hodnotu 158.
Nejradikálněji snížila spotřebu svých vozů automobilka BMW, a to ze 184 gramů na kilometr na 170 gramů na kilometr.
Škodovka slib nesplnila
Škoda Auto za poslední rok snížila emise ze 150 na 148 gramů na kilometr. Podle Jiřího Jeřábka z Centra pro dopravu a energetiku však automobilka před dvěma lety veřejně slibovala dosáhnout roku 2007 emise 140 gramů.
"To je naprosto nedostatečný pokrok. Nejenom že snižování emisí aut zmenšuje zátěž životního prostředí, ale šetří také miliardy za ropu, dováženou převážně z Ruska," říká Jeřábek.
Ekologické organizace prosazují, aby nová legislativa stanovila přísnější cíl, a to 120 gramů na kilometr. Zároveň chtějí, aby určila cíle až do roku 2020, a poskytla tak automobilovému průmyslu dlouhodobou perspektivu pro plánování vývoje a výroby.
Čtěte také: Jezděte do práce na kole, vyzývá své úředníky Bursík