Praha - Jedna z úloh v maturitním testu z matematiky je prý nevhodně zadaná, takže by se měly jako správné uznávat dva výsledky.
V odborném posudku poskytnutém organizaci EDUin to uvedl matematik Oldřich Botlík. Validační komise, která každoročně bezprostředně po maturitách hodnotí jednotlivé úlohy didaktických testů, ale zatím k závěrům nedospěla.
Do té doby se Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), které státní maturity zajišťuje, nebude k jednotlivým úlohám vyjadřovat, řekl jeho mluvčí Jan Pohanka.
Čepice bez podstavy
Za problematickou považuje Botlík úlohu o výpočtu plochy papíru potřebné k výrobě čepice ve tvaru kornoutu. Zadání je formulováno tak, že z něj podle Botlíka jednoznačně vyplývá, že by maturanti měli počítat plochu celého rotačního kužele včetně podstavy.
Pokud by žáci vycházeli ze zkušenosti, že se čepice nasazuje na hlavu, a tudíž dno nemá, dospěli by k jinému výsledku.
I když to podle Botlíka odporuje formulaci zadání, kde by v tom případě muselo být výslovně uvedeno, že se jedná o "plášť rotačního kužele", měly by se jako správné posuzovat oba výsledky.
Uznávání jediného považuje za nespravedlivé vůči maturantům, kteří dali přednost realitě před matematickými formulacemi.
Cermat: bez komentáře
Cermat zatím jednotlivé úlohy nebude komentovat. "Do doby, než validační komise ukončí svou činnost a vydá závěrečnou zprávu, se nelze k obsahu didaktického testu jakkoliv vyjadřovat, protože by to byla čistá polemika," uvedl jeho mluvčí.
Validační komise pro příslušný předmět jsou každoročně používaným orgánem, který společně s nezávislou komisí ministerstva školství posuzuje didaktické testy po jejich aplikaci v praxi.
Jejich závěry by měly být zveřejněny na maturitním webu společně s klíčem správných řešení po 14. květnu.
Obtížný Jidáš
Bouřlivé reakce středoškoláků na sociálních sítích vyvolala také jedna z otázek v maturitním testu z češtiny, v níž se mělo doplnit jméno Jidáš před přízvisko Iškariotský v souvislosti se zradou a třiceti stříbrnými.
Doplnění jména biblické postavy považovala řada z maturantů za nepřiměřeně obtížné.
Asociace středoškolských češtinářů ve stanovisku publikovaném na svých internetových stránkách uvádí, že tato úloha je naprosto v pořádku, i když patří mezi obtížnější.
V katalogu požadavků se mimo jiné uvádí, že maturant dovede při práci s různými druhy textu využít i poznatků z jiných disciplín podstatných pro porozumění danému textu.
"Samozřejmě bible je kniha primárně náboženská, ale v naší literárněhistorické a pedagogické tradici je pojímána též (ne-li přednostně) jako literární památka prvního řádu - s obrovským množstvím poučení, moudra, filozofie," doplnil Jiří Kostečka, který je pod stanoviskem podepsán.
Výsledky budou v pátek
Písemná část státních maturit začala před týdnem a skončí v pondělí didaktickými testy z francouzštiny a ruštiny a nepovinnou zkouškou Matematika+, která je obtížnější verzí testu z matematiky.
Výsledky didaktických testů budou zpřístupněny ředitelům škol v pátek 15. května, žákům je musejí sdělit nejpozději následující pracovní den, tedy v pondělí 18. května.