Antimonopolní úřad totiž zrušil jednu z veřejných zakázek v hodnotě 45 milionů korun týkající se projektu výstavby odstavného nádraží.
Odstavné nádraží mělo sloužit jako technické zázemí pro novou stavbu, která má vyrůst mimo centrum moravské metropole. Bylo první částí celého projektu, prvním místem, kde se skutečně mělo začít stavět.
Infobox
FAKTA O NÁDRAŽÍ:
- Celkové náklady na projekt se odhadují na 24,5 miliardy korun.
- Letos by se mělo začít stavět odstavné nádraží, na podzim městská infrastruktura a v srpnu 2007 nové osobní nádraží.
- Budova nádraží má být hotova v prosinci 2010, poté bude nádraží uvedeno do provozu.
- Nové nádraží a železnice mají být kompletně hotové na konci roku 2015.
- Projekty modernizace železničních koridorů a přestavby železničního uzlu Brno jsou součástí evropských prioritních projektů schválených evropským parlamentem v roce 2004.
- Jde o projekt železniční osy Atény - Sofie - Budapešť - Vídeň - Praha - Drážďany a Norimberk, s odbočnou větví Praha - Linec. Druhým projektem je železniční osa Gdaňsk - Varšava - Brno - Vídeň.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nyní výběrové řízení (na projekt a stavební dozor) odstavných prostor zrušil. Správě železniční dopravní cesty, která řízení vypsala, nařídil výběr firmy zopakovat.
Nový výběr zdrží
Správa podle antimonopolního úřadu nestanovila správně podmínky při výběru vítězné firmy. "Proto musel orgán dohledu nařídit zrušení celého zadávacího řízení," píše se v rozhodnutí antimonopolního úřadu, podepsaném náměstkyní předsedy Jindřiškou Koblihovou.
Jiří Štastný ze Správy železniční dopravní cesty deníku Aktuálně.cz potvrdil, že úřad musel vypsat nové výběrové řízení. Potvrdil také, že se tak projekt zdrží. Původní termín veřejného projednání projektu hovořil o polovině května, nový termín je stanoven na konec července.
"Jaké nakonec zdržení bude, to nelze nyní předvídat, záleží na průběhu nového veřejnoprávního projednávání projektu a případných připomínkách k němu," uvedl Štastný.
Podle harmonogramu stavebních prací - zveřejněných na stránkách města Brna - má začít výstavba první části odstavného nádraží letos v listopadu a má být dokončena v roce 2008.
Na stavbu odstavného nádraží s rozpočtem přes osm set milionů korun mají pak navazovat další práce.
Drahý projekt
Celkem má stěhování nádraží a přestavba železničních tratí stát více jak 24 miliard korun.
Projekt ale stále vyvolává spory a není jasné, jak bude celý financovaný.
Z městského rozpočtu by na něj mělo jít přes tři miliardy korun, z nichž se zaplatí za stavbu městské infrastruktury. Miliardu dá kraj. Téměř o polovinu peněz budou politici žádat Evropskou unii, zbytek by měl doplatit státní Fond dopravní infrastruktury.
Zastánci přesunu nádraží tvrdí, že jde o nutnost. Staré nádraží v centru už nestačí stále se zvyšujícímu provozu.
Odpůrci celý projekt označují za megalomanský, podle nich jde výrazně levněji rekonstruovat stávající nádraží.
"Chceme zabránit tomu, aby se desítky miliard korun z veřejných prostředků utopily v projektu, který lidem zkomplikuje každodenní cestování a rozbije současný funkční systém veřejné dopravy," uvedl Martin Ander, ředitel Hnutí Duha.
Ten se opírá o výsledky referenda z roku 2004, v němž se proti odsunu nádraží vyslovilo 86 procent z téměř 80 tisíc hlasujících. Kvůli nízké účasti však kraj označil plebiscit za neplatný.
Přesun brněnského nádraží za sporný projekt (který by neměla podporovat Evropská unie), označili v Bruselu také zástupci ekologických sdružení Bankwatch Network a Přátelé Země. Přesun brněnského nádraží se tak zařadil mezi dvaadvacet projektů, na které si nevládní organizace chtějí stěžovat.