Praha - Policie by se díky novému systému online sledování stanic technické kontroly mohla dostat k důkazům o uplácení, ke kterému při udělování takzvané "technické" podle všeho často dochází.
Riziku trestního stíhání se nevystavují jen zaměstnanci stanic, ale i majitelé aut. Trestné je nejen přijetí úplatku, ale i jeho poskytnutí nebo nabídnutí.
U STK přitom nejde o soukromé podnikání, stát na ně v otázce kontroly technického stavu aut deleguje své pravomoci.
"Naše pravomoc sahá maximálně k možnosti stanici zavřít, ale informace, které získáme, budeme předávat policii," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Čtěte více o nových kontrolách: Stát začíná sledovat, co se děje v STK
Může dojít i na zákazníky
První "na ráně" budou od září, kdy systém kontroly na prvních stanicích startuje, zaměstnanci a provozovatelé STK. Vyšetřování ale může teoreticky ukázat i na zákazníka stanice, který si například nechal auto naoko zkontrolovat, aniž by s ním vůbec na stanici přijel.
"Budeme prošetřovat případy, kdy ministerstvo podá trestní oznámení. Zaměstnanec pak může například vypovědět, kdo mu úplatek dal či nabídl," říká mluvčí kriminální police Petr Gruber.
Nový systém sledování funguje tak, že pracovník STK zapisuje do počítače, jaký úkon a na jakém vozidle zrovna provádí. Údaje budou online sledovat lidé z ministerstva dopravy a přímo do terénu je předávat kontrolním týmům, které STK objíždějí.
"Můžeme dát ke konkrétní kontrole i podnět. Například pokud uvidíme, že kontrola auta trvala nezvykle krátkou dobu, třeba pět minut. Kontrolora na konkrétní místo pošleme," vysvětluje mluvčí ministerstva Hanzelka.
V souvislostech: Policejní kontrolou neprošel každý osmý autobus
STK: Tresty? Tomu moc nevěříme
Profesní komora STK je skeptická jak k tomu, že kontroly omezí uplácení, tak k tomu, že by mohl někdo skutečně skončit před soudem nebo za mřížemi.
"Kontroly probíhají i nyní, ale nevím o žádném případu, kdy by ministerstvo podalo trestní oznámení. Občas některou stanici zavřelo, ale po pár měsících už znovu fungovala," říká předseda komory Jiří Rejmon.
I policie sama přiznává, že s podobnými případy zkušenost nemá a víc ukáže až praxe.
Pracovníci STK, které Aktuálně.cz oslovilo, říkají, že si na systém zvyknou, ale ten, kdo ho bude chtít obejít, si cestu najde.
"Já doufám, že ne. V tom systému jsme krok napřed i před Evropou. Není tak jednoduché jej obejít," říká Hanzelka. Podle něj jde ministerstvu hlavně o to, aby působilo preventivně a zákazníky i zaměstnance STK od úplatků dopředu odradilo. "Na silnice by se neměla dostávat nebezpečná vozidla, to je náš hlavní cíl."
Dále čtěte: Langer proti krádežím aut. Vrakoviště čekají potíže