Trhovci vyhráli, padělky už nepoznají ani experti

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
4. 1. 2009 18:15
Zabavené padělky loni způsobily škodu v řádu miliard korun
Poslední velký zátak proti prodejcům padělků proběhl v pražské tržnici Sapa.
Poslední velký zátak proti prodejcům padělků proběhl v pražské tržnici Sapa. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - "Padělané oblečení bych už teď u svých přátel nepoznala," nechala se před časem slyšet ústřední ředitelka České obchodní inspekce Jana Příhodová, když popisovala stále dokonalejší metody výrobců padělaného zboží.

Padělatelé jsou podle odborníků stále rafinovanější.

"Pokud si nejsme jistí, raději zasíláme zadržené zboží k posouzení výrobci, aby nedošlo k omylu," říká mluvčí inspekce Marek Ženkl.

Co hlídají inspektoři? Loga, barvy, stehy

U každého výrobku je jiná sada specifických znaků pravosti, podle které se inspektoři řídí. "Může to být rozmístění log, jejich barva, počet, struktura, ale třeba i visačky nebo použité stehy," vysvětluje Ženkl.

Hodnotu zabaveného zboží za rok 2008 nechtějí zatím Česká obchodní inspekce ani celní správa specifikovat. Škoda pro majitele ochranných známek se ale bude pohybovat v řádu miliard korun. Za první pololetí zabavili jen celníci zboží za 1,2 miliardy. K tomu je nutné připočíst ještě zboží, které zajistí ČOI.

Podle celníků jsou stálicí na českém trhu padělky bot. Audio a video kazety nahradila CD a DVD.

Padělek parfému Chanel číslo 5
Padělek parfému Chanel číslo 5 | Foto: Veronika Lehovcová Suchá, Generální ředitelství cel ČR

Celníci varují před padělky náhradních dílů

"Vedle oblečení, bot či kabelek se teď setkáváme i s padělanými náhradními díly třeba do automobilů. To je svým způsobem ještě nebezpečnější než jiné padělky," upozorňuje mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.

Jednodušší práci při odhalování padělků a napodobenin mají celníci a inspektoři, pokud padělatel sáhne k drobné změně názvu.

Celníci například koncem listopadu zabavili stovky napodobenin parfému Chanel N°5, který na předvánoční trh mířil pod lákavým názvem Cannal 5.

Pokud by se parfémy ze zabavené zásilky prodaly, škoda pro výrobce by byla sedm milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy