Tisíc kol pro Česko. Půjčovat se budou přes aplikaci

Eliška Nová
20. 4. 2015 21:37
Bikesharing funguje zhruba v 650 městech po celém světě. Například v Kodani začal fungovat už v roce 1995, ve Vídni v roce 2003. V Česku je zatím výsadou pár měst.
Bikesharing v Brně.
Bikesharing v Brně. | Foto: Bára Sobotková

Praha - Na svých cestách po Evropě si bratři Vítek a Filip Ježkovi všimli, že v každém velkém městě funguje systém sdílených kol. „Vrátili jsme se domů a tady pořád nic. Hlavní překážkou v Praze bylo údajně rozmístění stojanů, které by bylo nutné domluvit s jednotlivými městskými částmi. A proto jsme se rozhodli založit bikesharing bez stojanů,“ říká dnes Vítek Ježek.

A protože pracuje ve firmě manGoweb, která vyvíjí mobilní aplikace, rozhodli se přijít se sdílením kol právě přes ně. Tak vzniklo sdružení Rekola, které bude mít v letošní sezoně kola ke sdílení v pěti českých městech – Praze, Brně, Olomouci, Pardubicích a nově také v Hradci Králové.

O projektu sdružení, který může odlehčit dopravě ve velkých městech, píše dnes web Hospodářských novin.

Bikesharing funguje zhruba v 650 městech po celém světě. Například v Kodani začal fungovat už v roce 1995, ve Vídni v roce 2003. V Česku je zatím výsadou pár měst, kde za systémem sdílených kol stojí občanská sdružení či firmy.

Sdružení Rekola rozmístilo přesně před rokem po Praze 40 růžových kol. Kdo chce, jednoduše si na mapě v mobilní aplikaci najde, kde je nejbližší kolo. Když jeho číslo uvedené na rámu naťuká do telefonu, sdělí mu aplikace kód, kterým odemkne zámek (servismani jej mění každý den), a může jet. Kdekoliv jej může zase nechat. Kola nejrůznějších typů přitom k ježdění poskytují sami obyvatelé měst – týdně jich sdružení dostane tři až pět.

O software sdružení mají zájem i půjčovny kol. Rekola ale zatím licence poskytují jen dalším občanským sdružením, která chtějí v dalších městech bikesharing také rozjet. Zájem mají v Českých Budějovicích, Šumperku, Mladé Boleslavi, Táboře, Prostějově, ale i ve slovenských Košicích. Příští rok díky tomu Rekola chtějí mít po republice až tisíc kol.

„Náš hlavní cíl je vytvořit model bikesharingu, který jde spustit i bez vysoké vstupní investice,“ říká k tomu koordinátorka projektu Pavlína Pacáková.

 

Právě se děje

Další zprávy