Praha – Financování kampaní do loňských sněmovních voleb je plné nejasností. Transparentní účet neměly před volbami 3 ze současných sněmovních stran. Ani u těch, které jej měly, nebylo často možné dohledat skutečné dárce a sponzory.
Nejhůře ze sněmovních stran skončil v monitoringu Transparency International (TI) Úsvit přímé demokracie.
Transparentní účet neměly v loňských sněmovních volbách ODS, ANO, KSČM a SPOZ. Ostatní strany si sice transparentní účet dobrovolně zřídily, ale to považuje TI za pouhý mezikrok.
„Jejich zřizování pro jednotlivé volební kampaně není z hlediska transparentnosti dostatečné, pokud současně nejsou zřízeny transparentní účty na celé běžné hospodaření politických stran,“ řekl Petr Vymětal z Fakulty mezinárodních vztahů VŠE, která se na monitoringu podílela.
Podle něj navíc bylo běžným jevem, že strany posílaly na volební účet peníze z jiných stranických účtů, aby mohly kampaň profinancovat.
Velkým problémem, na který se chce TI zaměřit při volbách do Evropského parlamentu, je ochota stran sdělovat výše mediálních nákladů a jména agentur, se kterými strany spolupracují. Loni totiž strany utratily jen za mediální inzerci minimálně 430 milionů korun.
„Zde panuje totální neprůhlednost, všechny strany to zakrývají obchodním tajemstvím. Otázka, která se logicky nabízí, jestli ta inzerce nemůže být formou poděkování za zakázku, kterou by strana mohla firmě po volbách dohodnout,“ řekl ředitel TI David Ondračka.
Za špatný výsledek může neochota komunikovat
Monitoringu transparentnosti financování sněmovních volebních kampaní se účastnilo 9 politických subjektů, mezi nimiž byly všechny současné parlamentní strany, ke kterým byly podle relevance možného úspěchu přidány ještě Strana zelených a SPOZ.
Nejhůře v celém monitoringu skončily Úsvit přímé demokracie a SPOZ, naopak nejlepší hodnocení měla Strana zelených a TOP 09.
Špatný výsledek TI přičítá zejména tomu, že strany nepublikovaly informace o financování své kampaně na webových stránkách a sociálních sítích a nekomunikovaly s TI, která monitoring prováděla.
Nová aplikace má kontrolovat výdaje za billboardy
TI zároveň představila aplikaci, s jejíž pomocí chce při volbách do Evropského parlamentu mapovat billboardy politických stran. Díky ní chce získat alespoň přibližný přehled o tom, jak rozsáhlou venkovní kampaň strany využívají a kolik za ni platí.
Aplikace má vytvořit mapu billboardů, kam mohou uživatelé pomocí chytrého telefonu nahrávat fotografie a místa, kde se venkovní reklama nachází.
„Pokud se lidé zapojí, můžeme získat poměrně přesný počet rozmístěných billboardů,“ řekl Ondračka, podle kterého tvoří náklady na billboardy zhruba čtvrtinu výdajů na propagaci.
„Strany často nechtějí zveřejňovat náklady, které na billboardy mají. Díky aplikaci bychom mohli získat alespoň rámcovou představu,“ doplnil Vymětal.