Stát přijde na D1 o 25 miliard, varuje Jančura

Petr Holub
5. 9. 2013 19:00
Špatným rozhodnutím o modernizaci D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou přijde prý stát o 25 miliard.
Foto: Radek Pecák

Praha - Špatným rozhodnutím o modernizaci D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou přijde stát o 25 miliard korun. Nejde jen o to, že stavba je předražená, další náklady vzniknou tím, že se dálnice bude opravovat příliš dlouho.

Tvrdí to podnikatel Radim Jančura, který dnes spolu s několika dopravními inženýry oznámil založení nadačního fondu Stínové ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic).

S jeho pomocí chce zabránit tomu, aby se drahou metodou opravovaly z celkem dvaadvaceti úseků maximálně čtyři, které už jsou ve stavbě.

Centimetry za miliardy

"Na brněnské pobočce Ředitelství silnic a dálnic mě ujistili, že při modernizaci dálnice D1 postaví na každé straně třetí, byť pouze odstavný pruh. Pak se ukázalo, že se vozovka v každém směru rozšíří jen o 75 centimetrů. Náklady přitom budou 22 miliard. Z toho zůstává rozum stát," vysvětluje svou motivaci podnikatel, který provozuje autobusovou dopravní síť Student Agency. Nejčastěji jeho linky jezdí právě mezi Prahou a Brnem.

Nechal proto experty vypočítat, jestli se investice do opravy D1 vrátí. Vyšli z údajů ŘSD, které vypočítalo, jak se investice vyplatí. Státní investor vycházel z kritérií ekonomické efektivnosti, podle kterých se hodnotí užitečnost dopravních staveb. Úspory času při přepravě cestujících a zboží společně se snížením počtu nehod vynesou podle dokumentu z jara 2012 celkem 42 miliard během třiceti let. Investice do opravy D1 tedy vynese čistých 20 miliard, i když se použije finančně náročná metoda, při které se vybagruje stávající vozovka a nahradí novou.

Nebourejte mosty

Jančurovi lidé ovšem předložili vlastní výpočet. Využili toho, že se nebude stavět nová silnice, ale pouze opravovat stará. Podle metody ŘSD proto vypočetli, jaké náklady přinese zpomalení dopravy a nárůst nehod během sedmiletých uzavírek. Vyšly jim každoroční náklady ve výši 2,7 miliardy. Investice tak české společnosti žádný zisk nepřinese.

Nadační fond Stínové ŘSD potom srovnal současný model modernizace s metodou, při níž se pouze rozbije stávající povrch, aby se odstranily nerovnosti, a potom překryje patnácticentimetrovou asfaltovou vrstvou. Tato varianta by přišla na 6 miliard a dálnice by s její pomocí byla opravena nejdéle za tři roky, i kdyby bylo součástí oprav rozšíření dálnice do středového pásu o 75 centimetrů.

Úspory v penězích i v čase by přitom nepřinesla pouze lacinější metoda rekonstrukce. Přes šest miliard by se ušetřilo na tom, kdyby se silnice nerozšiřovala na okrajích. V takovém případě by se mimo jiné nemusely bourat mosty, které ještě mají životnost 30-50 let.Na samotné rekonstrukci by se tedy ušetřilo 16 miliard a dalších deset miliard na zkrácení doby oprav.

Dálnice musí vydělávat

„Hovořili jsme se zástupci projekčních i stavebních firem a do jednoho všichni potvrdili, že výměna vozovky je naprostý nesmysl," zdůrazňuje dopravní expert Jiří Petrák, který s Vančurou spolupracuje. Prosazení drahých oprav podle něho umožnil fakt, že Ředitelství silnic a dálnic nenechalo posoudit náklady na jiné varianty rekonstrukce.

Přehlížení ekonomických analýz přitom není výsadou modernizace D1. Vyhláška ministerstva dopravy připouští stavbu pouze takových silnic, které mají tzv. „minimální ekonomickou výnosnost" nejméně ve výši šesti procent. To znamená, že stavba nové silnice vynese zrychlením dopravy a snížením počtu nehod každým rokem nejméně šest procent z celkové investice.

Kritérium nesplňuje řada dopravních novostaveb včetně těch nejdražších. Například ekonomická výnosnost jižní části pražského silničního okruhu, která stála 31 miliard, dosahuje pěti procent. 

Nadace ŘSD bude prosazovat, aby se u dalších úseků přestavby D1 hodnotila výhodnost obou možných variant rekonstrukce. Chce se ovšem zaměřit i na další projekty, které vznikly v letech 2006-2010 a které dosud nebyly realizovány a zkontrolovat jejich výhodnost.

„Sešli jsme se, abychom prosazovali technickou pravdu," vysvětlil svou spolupráci s Jančurovou nadací Petrák.

 

Právě se děje

Další zprávy