Praha - V gynekologických ambulancích lékaři podle zjištění Všeobecné zdravotní pojišťovny často vybírají smyšlené poplatky za nadstandard či sponzorské dary.
„Jedná se o smyšlené nadstandardy. Pacientky totiž neplatí za žádné lepší služby, ale často pouze za to, aby mohly být u gynekologa zaregistrovány," řekl mluvčí VZP Oldřich Tichý.
Podle něj praxe funguje tak, že doktor příjme nové pacientky pouze tehdy, když mu zaplatí jím určenou částku. „Gynekolog se například může rozhodnout, že přijímání pacientů po druhé hodině odpolední je nadstandard. Pokud by tedy pacientka chtěla navštívit ordinaci později, musela by si připlatit," popisuje fungování systému Tichý.
Podle předsedy Svazu pacientů Luboše Olejára je problém dlouhodobý. „My už na tento problém poukazujeme více než rok a jsme rádi, že se tím konečně začala zabývat VZP, která tak chrání své klienty."
Doplnil také, že v případech, kdy pacienti musejí platit roční poplatky za tzv. „nadstandard", se částky pohybují mezi 5 až 12 sty korun. Tedy až 100 korun měsíčně.
Nové pacientky nepřijímáme
Jednou z gynekologií, kde se musí platit za nadstandard, je pražská ordinace Gynprofi. Zde se za nadstandard považuje „administrativní a časové zvýhodnění," které nabízejí za roční příspěvek 500 korun.
Poplatky musí pacientky zaplatit také v gynekologické ordinaci Polikliniky Budějovická v Praze. Ordinace zde žádá roční poplatek 500 korun jako „příspěvek na režijní náklady spojené s provozem pracoviště."
I zde některé pacientky odmítají příspěvek platit. „Pokud je u nás pacientka již zaregistrována, tak s tím bohužel nemůžeme nic dělat. Když se k nám chce přihlásit nová pacientka a nechce poplatek uhradit, musí si najít jiného doktora," sdělila zdravotní sestra zmíněné ordinace. Stejný přístup k neplatičům mají i v ordinaci Gynprofi. „Naše ženy platí. Pokud platit nechtějí, existuje mnoho jiných ordinací, kde se mohou zaregistrovat," sdělila sestra.
Je to krádež
„To je krádež za bílého dne. Pacient má ze zákona možnost zvolit si ordinaci, kterou chce, a ta ho může nepřijmout pouze z důvodu plného stavu," okomentoval situaci Olejár.
Řešení celé situace však často brzdí samy pacientky, které se bojí proti svému gynekologovi vystoupit. Ordinací je totiž nedostatek. Podle mluvčího Tichého rozhořčení pacientek skončí zpravidla pouze dotazem na klientské centrum VZP.
Pacientky by se tak při podobné situaci měly obrátit na některou z kompetentních institucí. Podněty a stížnosti by podle Olejára měly podávat jak své zdravotní pojišťovně, tak krajskému úřadu a také Svazu pacientů. "Ženy by se neměly bát podat stížnost klidně i anonymně. Chápu totiž, že se jedná o zcela specifický vztah mezi doktorem a pacientem," dodal Olejár.