Šéf Hospodářské komory Dlouhý objíždí hospody kvůli EET. Prezidentská kampaň to není, tvrdí

Martin Ťopek Martin Ťopek
18. 6. 2016 15:57
Prezident Hospodářské Komory Vladimír Dlouhý začal navštěvovat hospody, řeznictví a podobné podniky, aby zjistil, jak jsou jejich majitelé připravení na systém elektronické evidence tržeb. Nová daňová povinnost má platit od 1. prosince. Dlouhý hodlá z každé návštěvy pořizovat krátké video, popírá však, že by to byla příprava na prezidentskou kampaň. Ovšem nevyloučil, že kandidovat bude.

Praha - Pražská hospoda Šenk na Rajské je plná fotbalových fandů. Český tým právě hraje se Španěly, hosté od piva sledují dvě velké obrazovky. Pivo jim však najednou nepřináší majitel Jiří Šimek, ale prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

"Pánové, tady jedno pro vás. A teď si představte,  že budete chtít zaplatit. Tak tady naúčtuju dvě piva, teď to nejde, teď dám hotovost, teď dám zaplaceno a teď odeslat stvrzenku. Oni na mě budou koukat jako blázni a představte si, že to budu dávat celé hospodě," komentuje Dlouhý imaginární tisk účtenky a její odeslání na ministerstvo financí před kamerou a místními hosty. 

Bývalý ministr průmyslu a obchodu zahájil osvětovou kampaň, ve které chce zjistit, jak jsou majitelé provozoven připraveni na nový zákon o elektronické evidenci tržeb (EET). Akci spustil přibližně rok před vypuknutím kampaně na prezidenta České republiky a Dlouhý, který už je prezidentem Hospodářské komory, nevylučuje, že se pokusí získat i post nejvyšší. 

Sám ale jakoukoliv spojitost vylučuje. "Zkuste se oprostit od názoru, že by mohlo jít také o něco jiného, než je EET. Navíc hodlám navštívit i například masny, kde rozhodně tolik lidí nebude," řekl.

Dlouhý už na prezidenta republiky kandidoval při minulé volbě. Ministerstvo vnitra však tehdy neuznalo, že získal potřebných padesát tisíc podpisů ke kandidatuře, a tak se nakonec klání neúčastnil.

Zatím se k případné kandidatuře odmítl blíže vyjádřit. "Na to nyní neumím odpovědět," uvedl pouze s tím, že mu jde výhradně o zjištění, jaké povědomí o nové daňové povinnosti živnostníci mají.

Oslovené PR agentury, které mají zkušenosti s prezidentskou kampaní, říkají, že v této fázi o předvolební kampaň skutečně nejde. „Dělící čárou mezi tím, kdy člověk vystupuje z titulu své současné role, a kdy již začíná kampaň, je hlavně téma. Dopad EET na podnikatele do agendy šéfa komory patří a je aktuální. O kampaň tedy z mého pohledu půjde teprve, až se pan Dlouhý začne vyjadřovat k modernizaci armády či třeba k právům homosexuálů,“ uvedl Václav Pavelka, řídící partner komunikační agentury Native PR. 

Zatím se však Dlouhý od provozovatelů hospod příliš nedozví. Podnikatelé se netají tím, že toho o EET mnoho nevědí. "Informace mám mizivé. Nemám o EET skoro žádnou představu, a tak ani nevím, čeho se bát nejvíce. Obávám se, že to bude zdržovat při práci a že vše bude komplikované. Nemám ani představu, co bych si měl koupit za zařízení," uvedl na Dlouhého videu provozovatel Šenku na Rajské Jiří Šimek. 

Systém elektronické evidence tržeb z dílny ministra financí Andreje Babiše má za cíl zamezit daňovým únikům. Každý podnikatel, který inkasuje hotové peníze, bude povinen na digitální pokladně připojené k internetu tisknout účtenky a odesílat je v elektronické podobě na server ministerstva financí. V první vlně, která startuje 1. prosince, se nová povinnost dotkne asi 60 tisíc obchodníků.

 

Právě se děje

Další zprávy