Praha - Registry vozidel zaplavily v posledních dnech roku davy řidičů, kteří chtějí přepsat nebo odhlásit stará auta.
Od ledna by za přepis letitých vozů platili až desetitisíce. V platnost totiž vstoupí ekologický poplatek za staré vozy.
Jejich majitelé při první převodu od 1. ledna zaplatí poplatek, jehož výše se často rovná ceně vozu. Ty se tak stanou neprodejnými.
Vláda si od poplatků slibuje vyčištění českých silnic od starých vozů, které nejvíce znečišťují ovzduší. Ti, kteří vůz ekologicky zlikvidovali před koncem roku, mohou vůz bezplatně odhlásit i po Novém roce.
Zpřísní se i podmínky pro povinné ručení. Za jejich porušení budou následovat vysoké sankce.
Novela zákona o povinném ručení platí od června, většina motoristů to však vzala na vědomí až koncem roku, kdy se hromadně vydali záležitost řešit na registry vozidel.
"Je to šílené," shodují se bez výjimky zástupci všech registrů, jež deník Aktuálně.cz kontaktoval.
Lidé stojí fronty i přes noc
"Jsou u nás fronty, jako v celé republice. Lidé to nechali na poslední chvíli a ještě to přiznávají," říká vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Vladimír Findejs.
"Ještě ani během listopadu jsme nezaznamenali žádný zájem. Lidé začali chodit až začátkem prosince, přestože to věděli už od prázdnin," přidává se pracovnice odboru dopravně-správních agend v pražských Vysočanech.
Nápor je podle nich tak velký, že se fronty před úřadem tvoří již od deváté hodiny večerní předešlého dne. Registr, který má otevřeno od sedmé hodiny ranní do osmi večer, za tu dobu stihne odbavit maximálně 420 až 430 lidí.
Rozšířené úřední hodiny
Přestože se registry shodují na tom, že si veřejnost za vzniklou situaci může sama, snaží se jí vyjít vstříc. Především rozšířením úředních hodin.
Třeba pražský magistrát otevře registr vozidel v Jungmannově ulici i v neděli. "Registr bude otevřen v sobotu a v neděli od osmi do čtrnácti hodin. K dispozici bude deset okének," informoval mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Vyřizovat se na nich budou pouze žádosti o trvalé vyřazení vozidla z provozu.
Úřední hodiny výrazně rozšířili i Jihlavští. "Tento týden úřadujeme každý den mimo neděle. Ve středu až do 19 hodin. V sobotu pak od osmi do dvou odpoledne," říká vedoucí odboru dopravy Findejs.
Pracovní dobu rozšířil i Odbor dopravněsprávních činností brněnského magistrátu. Lidé mohou přijít v podnělí a úterý před Štědrým dnem. V posledním týdnu roce pak od pondělí do středy. Kromě toho posílil i počet přepážek.
"Počet přepážek jsme v kancelářích, ve kterých to bylo možné, rozšířili o 30 procent. Z dvaceti na šestadvacet," uvedl vedoucí odboru dopravněspárvních činností brněnského magistrátu Ladislav Prudil.
Lidé s frontami počítají. Střídají se
Pavla Bittnerová z ostravského magistrátu zdůrazňuje, že práce úředníků nekončí návštěvou klienta. "Otevírací dobu již nemám kde rozšiřovat. V týdnu úřadujeme každý den, přesčasy a soboty jsou určeny pro administrativu," říká.
Lidé jsou podle jejích slov na nápor připraveni. "Ve frontách se v některých případech dokonce střídají jednotliví rodinní příslušníci."
I zde byly maximálně posíleny počty pracovníků na přepážkách, zaměstnanci mají omezeno čerpání dovolené. "V poslední době vlivem legislativních změn došlo přibližně od 24. listopadu ke znatelnému nárůstu odbavených občanů, kdy jen na činnostech evidence silničních vozidel zaznamenáváme v současné době do 600 denně oproti klasickým zhruba do 300 vyřízených požadavků v jiném období," vysvětluje.
Ekologický poplatek se od ledna začne platit za převod nebo registraci vozidel, která byla vyrobena před rokem 2000. Výše poplatku se pohybuje podle toho, do jaké emisní normy ojetina spadá. Za vozidlo starší než sedmnáct let zaplatí jeho majitel státu deset tisíc korun.
Nicméně i za vozidlo starší sedmnácti let může jeho majitel, v případě že splňuje emisní normu, zaplatit pětitisícový poplatek. Emisní limity vozidla jsou uvedeny v technickém průkazu.
Novela zákona o povinném ručení pak přichází s obrovskými sankcemi za nepojištěné vozidlo. Povinné ručení přitom musí mít ze zákona uzavřeno každé vozidlo zapsané v registru silničních vozidel. To, zda je auto aktivně používáno, nebo stojí nepojízdné na zahradě, nehraje roli.