Praha - Po celé republice je přibližně 1400 pracovníků, kteří registrují nová auta. Před startem nového systému, který hned po spuštění zkolaboval a dodnes nefunguje podle představ, ovšem prošlo příslušným školením jen 330 úředníků.
Znamená to, že se s novým systémem fyzicky seznámil minimálně jeden zaměstnanec z každého registračního místa.
Chyba? Podcenění situace?
"Že budou technické problémy takového rozsahu, se bohužel ukázalo až po spuštění aplikace," reagoval pro Aktuálně.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Dodal, že každý "registrační" úředník - i když nebyl na školení - dostal příručku s e-learningovým školením a jednotlivé dotazy bylo možné řešit prostřednictvím helpdesku.
Do krajů vyrazily mobilní týmy
O tom, že úředníci měli s novým systémem potíže, svědčí i to, že už v pátek vyrazily do krajských měst pomocné mobilní týmy. "Poskytují metodickou podporu při vykonávání agendy, která činí uživatelům potíže," vysvětlil Neusar.
Týmy fungovaly i v pondělí, mnohá pracoviště ovšem stále hlásí, že systém funguje velmi pomalu a s chybami.
"Na několika místech mobilní týmy operativně pomáhají úředníkům metodicky a uživatelsky řešit situaci přímo na přepážkách tak, aby uspokojili žadatele," poznamenal Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.
Ačkoliv všichni odpovědní úředníci dostali manuál, jak s novým systémem pracovat, očividně s tím měli problém. Ministerstvo dopravy uvedlo, že k nejčastějším dotazům na helpdesk byl vypracován stručný návod, jak postupovat.
My nic, to ti před námi
Aktuálně.cz už v pátek oslovilo ministra dopravy Pavla Dobeše, jakou cítí odpovědnost za nefungující registr vozidel a jestli kvůli tomu neuvažuje o rezignaci, Dobeš ovšem na otázky poslané krátkou textovou zprávou nereagoval.
V pondělí jeho úřad vydal zprávu, v níž se obhajuje a dává vinu předchozímu vedení ministerstva dopravy.
"Komplikace s aplikací centrálního registru vozidel vznikly důsledkem několika problémových faktorů. Například nečinností předchozích několika vedení ministerstva, která převod registru z ministerstva vnitra pod ministerstvo dopravy odkládala už od roku 2001. Současné vedení ministerstva dopravy bylo prvním, které nový centrální registr vozidel začalo řešit," uvádí se v oficiálním stanovisku Dobešova úřadu.
"Děkuji i všem těm úředníkům v registračních místech, kteří se ve spolupráci s námi snaží situaci aktivně řešit," prohlásil Dobeš (LIDEM).
Ministerstvo dále uvedlo, že mnoho chyb se mohlo vyskytovat už v předchozích registrech, které vznikly například přepisováním původních písemných záznamů do elektronické podoby. V minulosti totiž byla data uložena na centrálním registru a na jednotlivých serverech okresních ředitelství.
"Tyto chyby nebyly odhaleny právě proto, že systém souběžně fungoval na dvou úrovních - centrální a regionální - a objevily se až nyní, kdy se databáze sjednotila," sdělilo ministerstvo.
Je to šlendrián, řekla Peak
K aktuálnímu stavu s nefungujícím registrem se vyjádřila předsedkyně Dobešovy strany Karolína Peak.
"Komplikace spojené se zavedením nového registru vozidel nebyly vyřešeny ani po týdnu. Považuji tuto situaci za závažnou, protože způsobuje nezanedbatelné potíže řadě občanů. Stav, kdy zasedá krizový štáb ministerstva dopravy, policie je žádána o shovívavost a padají omluvy, spíše připomíná přírodní katastrofu než zavedení nové softwarové aplikace," uvedla Peak.
"Je samozřejmě jen dobře, že se ministerstvo snaží problémy odstranit. Čas ale kvapí a trpělivost lidí není nekonečná. Jako politici jsme placeni z peněz daňových poplatníků. Už jen proto bychom se blamáží typu nefunkční registr vozidel měli vyvarovat. Říkám to s plným vědomím faktu, že ministr dopravy náleží k nové politické straně LIDEM - liberální demokraté. O to víc mne šlendrián dodavatelské firmy mrzí," dodala.
Lidé žádají o odškodnění
Na ministerstvu zatím přibývá žádostí o odškodnění. V pátek se přihlásilo 31 osob, v pondělí už to bylo o deset více. Lidé žádají kompenzace od 20 korun do 100 tisíc korun.
Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy uvedl, že každou žádost bude úřad ministra Pavla Dobeše posuzovat individuálně.
Stát za nový systém registru vozidel zaplatil 37 milionů korun, dalších 10 milionů dostaly kraje. Zdeněk Neusar uvedl, že podle smlouvy je možné po dodavateli, společnosti ATS Telcom, požadovat pokutu až 2 miliony korun za každý den, kdy systém nefunguje správně.
"Výše pokuty se bude odvíjet od toho, kdy dodavatel kompletně splní zadání a zajistí bezproblémový provoz," řekl Aktuálně.cz Neusar. "Po firmě můžeme požadovat i náhradu škody, která nám vznikla. Touto otázkou bychom se měli zabývat tento týden."