Rebelka Samková chystá revoluci v advokátní komoře

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
7. 10. 2009 13:00
Klára Veselá Samková kandiduje do čela komory a vyzývá: Volte mě poštou
Klára Veselá Samková s jednou ze svých známých klientek Marcelou Urbanovou
Klára Veselá Samková s jednou ze svých známých klientek Marcelou Urbanovou | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Prolomit hegemonii současného veskrze pánského vedení České advokátní komory. To je plán známé advokátky Kláry Veselé Samkové, která se mimo jiné proslavila zastupováním někdejší sekretářky Jiřího Čunka Marcely Urbanové.

Advokáti mají příští týden sněm, jehož účastníci zvolí nové vedení na další čtyři roky. Sněmu se ale účastní jen asi patnáct procent ze všech advokátů a Veselá Samková se proto rozhodla vyzvat všechny ostatní, aby ji volili poštou.

"Korespondenční volba!!!," hlásá její programové prohlášení v časopise vydávaném komorou.

Současné vedení zareagovalo ihned: Volbu dopisem volební řád nezná. 

"Z tohoto důvodu proto postup, který Klára Veselá Samková ve své výzvě navrhuje, není v souladu s platnou úpravou voleb do orgánů České advokátní komory a nemůže být sněmem akceptován," tvrdí současný předseda komory Vladimír Jirousek.

Veselá zatím nechce říct, jestli se s odmítnutím korespondenčních hlasů smíří. "Nechte mi prostor pro nějaký moment překvapení," říká.

Ženy do funkcí, vyzývá Veselá

Pokud by se Veselé podařilo uspět, má s komorou advokátů velké plány. Chce třeba zavést na internetu Advobook - obdobu komunitního serveru Facebook jen pro advokáty.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte blog Kláry Veselé Samkové na Aktuálně.cz

Ve vedení, které by napříště bylo možné volit SMS zprávou, měly být více  zastoupeny i ženy.

"Současné vedení sice na svou kandidátku letos ženy zařadilo, ale zástupkyně velkých advokátních kanceláří. Vedení by mělo reprezentovat i advokátky, které dělají běžnou každodenní advokacii třeba i na menších městech," říká Veselá Samková s tím, že ženy tvoří ze všech advokátů třetinu.

Reklama pro advokáty? Jsem pro

Komora podle ní vůbec neřeší sociální otázky, například fakt, že většina z právniček v komoře jsou mladé ženy, které řeší problém, jak skloubit advokacii a rodinu. "Tomu se nevěnuje nikdo. Je to trochu středovéký přístup," myslí si Samková.

Samková chce zažitá pravidla změnit v otázce reklamy advokátních kanceláří, která je nyní stavovskými předpisy omezená.

"Myslím, že reklama je důležitá. Současný stav vyhovuje starým kancelářím, které mají zavedenou praxi a svou klientelu. Ta ale kvůli zákazu reklamy nemá dostatek informací. Podle mě jde vlastně ze strany zavedených kanceláří o určitý druh nekalé soutěže," myslí si Klára Veselá Samková.

 

Právě se děje

Další zprávy