Babiš řekl, že s Kremlíkem o zakázce mluvil ráno a v názorech na kauzu se nadále rozcházejí. Premiérovi mimo jiné vadí, že vláda nedostala informace předem. "Mluvil jsem s panem ministrem, nepřipouští si chybu. Je pracovitý, ale zkrátka tento projekt nezvládl," uvedl. Dodal, že odpoledne proto doručil Zemanovi návrh na Kremlíkovo odvolání.
Podle premiéra by měl zvážit rezignaci první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček i ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica.
Babiš několikrát zdůraznil, že SFDI o zakázce neinformoval, a to ani vlastní dozorčí radu. "Ta instituce nefunguje dobře a je to třeba zásadně změnit," uvedl. Poznamenal také, že fond dostává peníze z rozpočtu, ale jejich tok pak není možné kontrolovat.
Premiér očekává, že vicepremiér Havlíček bude funkci šéfa dopravy zastávat trvale. Změna může podle něj být základem perspektivní fúze ministerstev. "Není to dočasné řešení. Dříve jsme měli ministerstvo hospodářství, ze kterého se vyčlenila doprava, ministerstvo pro místní rozvoj a průmysl," uvedl. Havlíčkovo působení podle něj nabídne řadu synergií.
Havlíček uvedl, že spojení resortů může být ku prospěchu. Také připomenul dřívější ministerstvo hospodářství. Transformace do jednoho ministerstva byla do budoucnosti plánovaná, dodal. Ministerstva se podle Havlíčka potkávají u mnoha procesů, včetně například stavebnictví. Ministerstvo průmyslu pak stojí ve vývoji novinek, které se později projeví v dopravě.
Rozhodnutí Babiše respektuji
Kremlík na Twitteru napsal, že rozhodnutí premiéra respektuje. "Mojí prioritou bylo spuštění systému elektronických dálničních známek tak, aby nedošlo k žádnému zdržení. Věřil jsem SFDI, že má takovou zakázku absolutně pod kontrolou," popsal Kremlík, jak se před premiérem hájil.
Náměstek Čoček na dotaz o případné rezignaci nereagoval. "V tuto chvíli je mým primárním úkolem seznámit nového pana ministra s celkovou situací," napsal Čoček bez dalších podrobností.
Respektuji rozhodnutí premiéra. Mojí prioritou bylo spuštění systému elektronických dálničních známek tak, aby nedošlo k žádnému zdržení. Věřil jsem SFDI, že má takovou zakázku absolutně pod kontrolou. Proto jsem také premiérovi oponoval v otázce zrušení celé zakázky.
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) January 20, 2020
Zakázku na informační systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů korun získala od SFDI bez soutěže společnost Asseco Central Europe. Způsob přidělení a cenu zakázky kritizuje opozice, zásadně se nelíbí i Babišovi. "Není možné takto nakládat s prostředky daňových poplatníků a není možné, aby úředníci, když máme zákon o státní službě, si dělali, co chtějí," vysvětlil rozhodnutí Babiš. Havlíček podle svých slov dělá maximum pro to, aby se zakázka "regulérní, právní cestou " zastavila a bylo možné vypsat tendr. "Domníváme se, že je ještě šance ji pozastavit," řekl Havlíček večer v České televizi.
Podle opozičních politiků se Babiš nemohl zachovat jinak. "Odvolání ministra Kremlíka bylo vlastně jediné možné řešení," napsal na Twitter předseda ODS Petr Fiala. Podle předsedy občanských demokratů by lidé ocenili, aby Babiš místo hašení průšvihů zajistil, aby už se v oblasti dopravy něco postavilo.
Odvolání ministra Kremlíka bylo vlastně jediné možné řešení. Lidé by ale jistě přivítali, kdyby premiér Babiš místo opakovaného hašení průšvihů svých neschopných ministrů, už v segmentu dopravy a infrastruktury konečně něco dokázal postavit a vybudovat.
— Petr Fiala (@P_Fiala) January 20, 2020
Předseda Pirátů Ivan Bartoš napsal, že by ho zajímalo, jestli Babiš bude podobně postupovat také u jiných ministrů. "Jak se tedy premiér Babiš postaví k ostatním ministrům, na jejichž resortech mizí každý rok stovky milionů v předpotopních IT systémech," napsal na Twitter.
Podle předsedkyně TOP 09 Markéty Pekarové Adamové přišla Babišova vláda o dalšího "odborníka". "Andrej Babiš kdysi prohlásil, že nás řídí nemehla. Toto jeho tvrzení je dnes pravdivější než kdy jindy. Akorát nás řídí jeho nemehla," popsala Pekarová. Podle předsedy lidovců Marka Výborného je odvolání Kremlíka důkazem, že hnutí ANO nedokáže řídit resort dopravy.