Praha - Po necelých deseti letech od zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky se z českého hlavního města nakrátko opět stane "mediální pupek světa".
Nadcházející setkání amerického a ruského prezidenta na summitu Start Follow On bude sice nejhlídanější akcí, ale v mediálním zájmu zasedání světových finančníků nepřekoná. Na MMF se akreditovalo na dva tisíce zástupců médií, podpis smlouvy o jaderném odzbrojení bude pokrývat něco přes tisíc akreditovaných novinářů.
Barack Obama překoná, co se týče zájmu médií, svou první návštěvu. Před rokem jeho pražský projev a další body programu sledovalo šest set akreditovaných žurnalistů.
Na příjezd desítek televizních štábů se chystá i Česká televize, která summit zajišťuje jako hlavní "broadcaster". I ČT potvrzuje, že zájem televizí a zpravodajských agentur předčí první návštěvu prezidenta Obamy.
Desítky zemí z celé planety
"Zájem je srovnatelný, spíš větší. Událost budou pokrývat desítky televizí bez nadsázky z celé planety," popisuje mluvčí České televize Ladislav Šticha.
Původní zájem především médií z Ruska a USA se rozšířil poté, co se Barack Obama rozhodl v Praze povečeřet s jedenácti státníky ze zemí střední a východní Evropy.
Do Česka tak dorazí i novináři z Rumunska, Maďarska, Slovinska, Chorvatska, Slovenska, Polska, Bulharska, Litvy, Lotyšska a Estonska.
Televize bude zajišťovat pro své zahraniční partnery nejen záběry z akcí summitu Obama - Medveděv, ale bude pomáhat s takzvaným trasováním natočeného materiálu do domovských televizí jednotlivých štábů.
"Pro televizi je to nesmírně velký projekt. Těžší je o to, že se vše připravuje dost narychlo a nemáme ještě všechny informace, které potřebujeme. O programu, o tom, kam budou smět naše štáby a podobně."
Ne všichni novináři budou mít šanci se ceremoniálu a následné tiskové konference účastnit osobně. "Z kapacitních důvodů jsme bohužel museli odmítnout velký počet došlých žádostí o akreditaci a tím také výrazně omezit počet novinářů. Počet žádostí o akreditaci z celého světa možnosti tohoto místa mnohonásobně předčil. I když jsme se snažili vyjít vstříc co největšímu počtu médií, vyřídit kladně všechny došlé žádosti o akreditace nemohlo být v daných podmínkách reálné," uvedl mluvčí Hradu Radim Ochvat.