Rozhovor - Nový ministr dopravy by nebyl proti, kdyby i osobní auta platila dálniční poplatek podle toho, jak často po českých dálnicích jezdí.
"Výkonové zpoplatnění dopravní infrastruktury by se nemělo týkat jen nákladních vozidel. Kdo využívá infrastrukturu víc, měl by nést větší břímě," říká Antonín Prachař (hnutí ANO) v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
O elektronických vinětách místo dálničních známek se diskutovalo už před lety, nakonec ale politická reprezentace zpoplatnění dálnic pro osobní auta systémem mýtného vždy odložila.
Zároveň ale dodává, že nic na stole připraveno není a že peníze na stavbu silnic a dálnic lze získat i jinak: "Jedním z témat je přesun části daní z uhlíkových paliv. To je jeden ze zdrojů, nemusíme se bavit jen o tom, že to zaplatí občané."
Pro svého předchůdce v Rusnokově vládě Zdeňka Žáka příliš dobrých slov nemá: "Já si myslím, že pan ministr Žák neudělal v čele svého resortu za celou dobu nic."
Jako příklad uvádí registr vozidel (mimochodem nášlapnou minu ještě z doby Nečasovy vlády). Smlouvy na jeho provoz brzy vyprší.
Aktuálně.cz: Ministr Žák si v úterý stěžoval, že vám nabízel pomoc a že jste se s ním nesešel. Byl v tom záměr?
Antonín Prachař: Ba naopak. Já jsem se s ministrem Žákem sešel, asi třetí den po oznámení mé nominace. Pan Žák mě informoval o nějakých 38 problémech, které mě tam čekají. Chtěl jsem detailnější informace, on říkal, že se můžeme potkat. Termín, který jsem mu navrhoval já, neakceptoval, navrhl mi termín jiný, ale na neoficiálním místě, a to jsem zase nemohl akceptovat já. A v neděli už říkal, že problematických věcí je už 45, takže každé dva dny vznikají panu ministru Žákovi další neřešitelné problémy, které mě čekají.
Ministr Žák neudělal nic
A.cz: Jak hodnotíte svého předchůdce?
Já si myslím, že pan ministr Žák neudělal v čele svého resortu za celou dobu nic. Spousta věcí je zanedbaná a my máme velmi úzký manévrovací prostor.
A.cz: On sám se v ČT velmi pochválil...
Jasně, já mu to neberu. Ale vezměte si třeba centrální registr vozidel. Pan ministr Žák nastoupil v červnu do úřadu, teď máme konec ledna a nemáme vyhodnocené potenciální dodavatele tohoto systému.
A.cz: Dokdy chcete vybrat provozovatele registru?
Díky nečinnosti pana Žáka a jeho týmu máme velmi malý manévrovací prostor. Připravíme materiál pro vládu, v jakém stavu registr je, a budeme muset získat silný mandát od vlády. A pak vypsat výběrové řízení. Ale nemůžeme dopustit, že registr skončí s datem konce stávajících smluv.
A.cz: Takže nějaké přechodné období jako třeba u IT systémů pro vyplácení sociálních dávek?
Vůbec netuším. Smlouvy končí někdy na konci prvního čtvrtletí. A lhůta pro předkládání nabídek byla pravděpodobně záměrně stávajícím vedením ministerstva o 60 dní prodloužena, a tím se náš prostor ještě zkrátí.
Mýtné pro osobní auta? Uvidíme
A.cz: Mluvíte o rozšíření mýtného pro nákladní auta a autobusy. Co ale osobní auta? Před časem se připravovaly elektronické viněty i pro osobní auta místo dálničních známek, pak se od nich upustilo. Co vaše představa?
Výkonové zpoplatnění dopravní infrastruktury by se nemělo týkat jen nákladních vozidel. Funguje to v Itálii, diskutuje se o tom v Německu. To znamená, kdo využívá infrastrukturu víc, měl by nést větší břímě.
A.cz: Dobře, ale pokud by se zavedly elektronické viněty pro osobní auta, neuvažovali byste o paušálu?
Pokud by politická reprezentace přijala rozhodnutí zavést elektronické viněty, výkonově se zpoplatní osobní vozidla, tak cílem bude využít stávající prostředky.
A.cz: Takže kdo by víc jezdil po dálnici, víc by platil. Bude mít vláda vůbec odvahu zavést to a více zpoplatnit potenciální voliče?
To v této chvíli nevím, je to odpovědnost vlády a já jsem jen jeden ze sedmnácti jejích členů.
A.cz: A váš názor? Jestli byste jako řidič bral spíš paušál, nebo se nechal zpoplatnit podle toho, jak často po dálnicích jezdíte?
Musíme udělat podrobnou analýzu. Jaké prostředky chceme do dopravní infrastruktury dávat a kde je chceme získat. Jedním z témat je přesun části daní z uhlíkových paliv. Naši sousedé mají daleko větší podíl této části daně, která plyne do výstavby infrastruktury. To je jeden ze zdrojů, nemusíme se bavit jen o tom, že to zaplatí občané.