Praha - Sčítání lidu, domů a bytů ještě oficiálně neskončilo a Český statistický úřad se už soustředí na další věc: Jak ukrojit co největší slevu z více než tři čtvrtě miliardy korun, které za organizaci sčítání zaplatil České poště.
Není totiž spokojen s s tím, jaké služby mu tato státní firma při sčítání poskytla.
Úřad má přitom dva hlavní argumenty. Je nespokojen s chybami sčítacích komisařů při roznášení dotazníků do domácností i s kolapsem, telefonické informační linky a mailové schránky, kam mohli občané posílat svoje dotazy.
Mezi poštou a statistiky se už uskutečnily dvě předběžné schůzky. Ve středu se mají vyjednavači sejít na další, kde už budou mít k dispozici právní posudky. Ty mají nastínit, jak by se chyby České pošty daly přepočítat na peníze. Přesné sankce totiž ve smlouvách nejsou.
Žádná ze stran proto zatím nechce ani naznačit, v jakých řádech by se sleva mohla pohybovat.
"Zatím jsme se shodli na principech jednání a i na tom, že všechny služby nebyly dodány v plném rozsahu," řekl Aktuálně.cz místopředseda Českého statistického úřadu Stanislav Drápal. "Jednání budou složitá, strany mají samozřejmě úplně opačný zájem," dodal.
Stěžovalo si 10 tisíc lidí
Argumentem statistiků bezpochyby bude na deset tisíc stížností, které na práci komisařů České pošty přišly.
"Uvažujeme i o průzkumu mezi lidmi, který by zjišťoval, jak byli s prací svého sčítacího komisaře spokojeni. Ale ten průzkum nemá smysl zadávat, dokud si nebudeme jistí, že má právní váhu a můžeme ho při jednání použít," vysvětluje Drápal.
Česká pošta se nechce k vyjednávání o případných srážkách ze své odměny vyjadřovat.
"V současné době se teprve zpracovávají data ze sběru formulářů, stejně tak je ve fázi vyhodnocení také činnost call centra. Je tedy předčasné cokoli komentovat," řekl pouze mluvčí pošty Ivo Mravinac.
Právě služby call centra a e-mailové poradny se pořad jednání dostanou jako první. V prvních dnech sčítání se na linku vůbec nebylo možné dovolat, na mailovou odpověď čekali lidé mnoho dnů.
První na řadě je zahlcená infolinka
"My uznáváme, že na linku volalo asi o třetinu víc lidí, než jsme čekali, na druhou stranu ale pošta nenaplnila počet operátorů, který naplnit měla. Stejně tak jsme nebyli spokojeni s vyřizováním mailových dotazů, které se ve schránce dlouho hromadily bez odpovědi," říká Drápal.
Pošta obří zakázku na organizaci sčítání lidu získala poměrně snadno už koncem roku 2009. Pošta se do tendru vypsaného Českým statistickým úřadem přihlásila jako jediná a téměř na haléř se trefila do maximální ceny, kterou za projekt byli statistici připraveni utratit.
Strop pro zakázku byl 756,3 milionu, pošta vyhrála s cenou 755,9 milionu - tedy o pouhých čtyři sta tisíc korun nižší.