Praha - Vláda na svém středečním jednání schválila navýšení rozpočtu Státního fondu kinematografie pro filmové pobídky o 300 milionů korun. Na pobídky filmařům by tak mělo letos jít celkem 800 milionů korun. O tuto částku ředitelka fondu Helena Bezděk Fraňková spolu s filmovými producenty usilovala.
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) považuje rozhodnutí vlády za velmi významné. "Jde o další důležitý krok k plnění naší vládní priority, tedy podpory ekonomiky a vytváření nových pracovních míst. Podpora filmových pobídek totiž významně pomůže nejen propagaci ČR, kulturní oblasti a především filmovému průmyslu, ale zejména vyvolá multiplikační efekt - producenti zde utratí další finance za zboží a služby českých dodavatelů," řekl premiér.
Z toho budou těžit i regiony, kde se filmová natáčení realizují, podpoří se tamní zaměstnanost a zviditelní památky ve správě státu.
Zpět až 20 procent
Česko nabízí zahraničním filmařům pobídky od roku 2010. Filmaři mohou získat zpět 20 procent "uznatelných nákladů", které na výrobu snímku v ČR prokazatelně utratí. Většinou byly pobídky rozebrány už začátkem roku.
Ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) v České televizi upozornil, že se s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO) dohodl, že i na příští rok bude na tomto kontě 800 milionů. Některé okolní země přitom výši pobídek neomezují, což by podle místopředsedkyně Sněmovny Jaroslavy Jermanové (ANO) bylo ideální i v případě Česka. Má také za to, že financování se do budoucna musí nastavit systematicky, aby Státní fond kinematografie věděl, co může čekat.
Je tu absolutní přetlak, máme kapacitu přilákat sem zhruba pět až šest miliard zahraničních investic ročně a je třeba o ně bojovat.
Podle Fraňkové, která systém pobídek kritizovala dlouhodobě, pobídky vynesou Česku mnohonásobně více. "Je tu absolutní přetlak, máme kapacitu přilákat sem zhruba pět až šest miliard zahraničních investic ročně a je třeba o ně bojovat," řekla koncem dubna.
Filmy za 2,7 miliardy
Obrat produkce zahraničních filmů natáčených loni v ČR dosáhl dle odhadů Asociace producentů v audiovizi bezmála 2,7 miliardy korun - nejvíce od zavedení filmových pobídek v roce 2010. Řada filmových a televizních projektů přinesla do Česka investice, pracovní příležitosti a ekonomické efekty v ubytovacích službách, dopravě či telekomunikacích.
"Avšak z dat České filmové komise o projektech, jejichž producenti v letech 2012 a 2013 navštívili Česko a uvažovali o natáčení, vyplynulo, že v tomto období jsme přišli o více než dvě desítky projektů a investice kolem čtyř miliard dolarů, tedy 80 miliard korun," řekla ČTK vedoucí komise Ludmila Claussová. Viníkem bylo právě podfinancování pobídkového systému, který byl každoročně vyčerpán už v I. čtvrtletí.
Wes Anderson si vybral Německo
Například producent snímku Wese Andersona Grandhotel Budapešť oceněného na Berlinale Jeremy Dawson před premiérou v Praze potvrdil, že o natáčení v Česku uvažovali. Režisér si v létě 2012 prohlížel lokace v Praze a v Karlových Varech. "Právě finance hrály roli, pobídky v ČR nebyly jasné a my nakonec zvolili Německo," řekl.
O možné spolupráci v oblasti kinematografie jednal nedávno ministr Herman s čínskou velvyslankyní. Předpokládá, že by se díky příběhu natočenému v historických kulisách Prahy zvýšil zájem čínských turistů. Režisérka, scenáristka a herečka Sü Ťing-lej už v Praze točí romanci se názvem Jen my víme kde. "Čínský štáb tu utratí přes 50 milionů korun," uvedl Radomír Dočekal ze společnosti Milk and Honey Pictures, která je koproducentem filmu. Snímek označil za devadesátiminutovou reklamu na malebná zákoutí a památky Prahy.