Čtyřikrát za poslední čtyři dny vlak nedojel. Přitom 11. prosinec byl den, kdy České dráhy s velkou publicitou rychlovlaky nasadily do plného provozu. O testování tehdy nepadla jediná informace.
Teprve dnes po opakovaných výpadcích ministr dopravy Milan Šimonovský pro deník Aktuálně uvedl: "Dráhy v zásadě až nyní zkoušejí, co vlak snese. Při zavádění takto komplikovaného výrobku, jakým Pendolino je, se objevují problémy až při plném provozu."
Do cíle dnes dopoledne nedojely dvě soupravy, jedna z Prahy do Ostravy a druhá v opačném směru. Cestující museli přestoupit do jiných vlaků.
Stejně jako v pondělí a ve středu, zastavila Pendolino technická závada na softwaru. Dráhy musely soupravy přepravit do Prahy, kde budou opraveny.
Dráhy: může za to výrobce
"Vyzvali jsme výrobce, aby okamžitě zajistil nápravu," řekl Aleš Ondrůj z tiskového oddělení drah. "Zodpovědnost za spolehlivost vlaků leží plně na straně výrobce firmy Alstom," uvedl.
"Povolali jsme skupinu odborníků z Itálie, aby závady pomohli odstranit," uvedl Igor Snopek, zástupce Alstomu pro Českou a Slovenskou republiku. "Nejdříve chceme, aby vlaky jezdily, a pak budeme pátrat po důvodu," odmítl Snopek spekulovat o tom, zda mohla závady způsobit neodborná obsluha. Nicméně jinde ve světě vlaky Pendolino problémy nemají.
V pondělí a ve středu zastavila rychlovlaky rovněž chyba v softwaru. V prvním případě Pendolino ukončilo předčasně jízdu v Července na Olomoucku, ve druhém v Zábřehu na Šumpersku. Oba spoje mířily z Prahy do Ostravy.
Nikdo neví přesně, co se děje
Co přesně není v pořádku, nikdo netuší. "Největším problémem u rychlovlaků je zajistit dostatečné zabezpečení traťových zařízení, jakým jsou výhybky nebo semafory," tvrdí Daniel Kalinčák, vedoucí oddělení kolejových vozidel na katedře dopravní a manipulační techniky na univerzitě v Žilině.
"Náš traťový systém není na tento typ vlaků připraven," má jasno Petr Bendl, stínový ministr dopravy z ODS. "Celý projekt Pendolina je sice hezký pro nadšence do vlaků. Ty pohladí, že po Česku jezdí rychlovlak, dráhy to ale nezvládají," dodal.
Že tratě nemají odpovídající kvalitu připouští i ministr Šimonovský. "Výrobce ale zná stav našich tratí. Měl zadání dodat vlak, který bude schopen na těchto tratích jezdit," hájí se Šimonovský.
Vlaky za miliardy
Soupravy Pendolino spojují pravidelně šestkrát denně Prahu s Ostravou a dvakrát za den Prahu s Brnem a Břeclaví.#reklama
Dráhy koupily od italského výrobce Alstom celkem sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy korun. Ze sedmi souprav jich aktuálně jezdí pět, dvě jsou v depu jako rezerva.