reklama
 
 

Otazník nad registrem řidičů: Hrozí od dubna kolaps?

5. 3. 2014 6:30
Ministerstvo dopravy oznámilo městům a obcím, že vedení registru bude čistě jejich odpovědnost. Teď hledá jiné řešení.

Praha - Nad registrem řidičů se vznáší otazník: zatím není úplně jisté, jak bude od 1. dubna fungovat.

Ministerstvo dopravy zaslalo 11. února starostům měst a obcí, které vykonávají zároveň státní správu, že s koncem března končí smlouva s firmou AutoCont CZ, která dosud registr řidičů pro ministerstvo provozuje, a od té chvíle bude provoz čistě na obcích.

"Odpovědnost za zajištění provozu CRŘ (centrální registr řidičů) na ORP (obce s rozšířenou působností), včetně nezbytné infrastruktury, přechází od 1. 4. 2014 na jednotlivé obce," upozorňuje starosty ministerstvo ve svém dopise zvýrazněnou větou.

Starostové: Je to narychlo

"Je to hrozně narychlo. První informaci o tom jsme dostali 11. února datovou schránkou s tím, že v průběhu února ještě dostaneme další informace, žádné ale nedorazily. Ale zároveň nás informují o tom, že od dubna už to bude čistě naše odpovědnost," zlobí se starosta Semil Jan Farský (Starostové a nezávislí), jinak také poslanec za TOP 09.

Ministerstvo zároveň obce v dopise upozornilo: "Je nezbytné, aby se úřady na tento stav včas připravily tak, aby nedošlo k narušení nepřetržitého výkonu veřejné správy v oblasti dopravních agend."

Obce by musely od firmy AutoCont převzít software a případně i počítače, pokud by je chtěly, odkoupit.

Farský: Nevydávaly by se řidičáky

"Konkrétní nabídka spolu s organizačními pokyny pro realizaci této změny Vám bude zaslána v průběhu února formou informačního e-mailu, ve kterém bude uvedena i forma komunikace pro případ specifických dotazů a potřeby dodatečných informací," píše dál v dopise ministerstva dopravy ředitel jeho Odboru provozu silničních vozidel Josef Pokorný.

"Žádné další informace zatím nedorazily," říká teď na začátku března starosta Farský.

"Pokud to ministerstvo dopravy vypne a nedá nám čas to převzít, tak hrozí reálně kolaps. Nevydávali bychom řidičáky, je v tom i systém digitálního tachografu, takže se to dotkne i profesionálních řidičů, a také se to týká systému elektronického testování žadatelů o řidičský průkaz. Takže by se ani nemohly provádět zkoušky," vypočítává Farský dopady případného kolapsu.

Jeho stranický šéf, předseda STAN Petr Gazdík, chce kvůli tomu interpelovat ministra dopravy Jaromíra Prachaře.

"Chceme vysvětlení, proč stát tak narychlo přehazuje odpovědnost na obce. Nevidíme to jako adekvátní řešení toho, co ministerstvo, i když třeba pod jiným ministrem, zanedbalo," říká Gazdík.

Ministerstvo obrací: Hledáme řešení

Ministerstvo dopravy teď po tlaku starostů hledá narychlo jiné řešení.

"Ministerstvo dopravy si uvědomuje svou odpovědnost za výkon této agendy. Nepůjdeme tou cestou, že bychom starost o provoz registru řidičů přenesli v plné míře na obce," odpověděl na dotaz Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Pro starosty je to tak nová informace, měnící to, co dostali dopisem.

Zároveň ale ministerstvo připouští, že řešení teprve hledá: "V nejbližších dnech budeme příslušné úřady informovat o dalším postupu, který zajistí plynulý provoz registru po 1. dubnu. Počítáme přitom s tím, že obcím pomůžeme s financováním potřebné výpočetní techniky, ačkoliv v tomto případě nejde o vysoké částky."

Smlouvy s firmou AutoCont CZ končí posledního března.

Na rozdíl od registru vozidel ale zatím registr řidičů výpadky nezaznamenal.

O problému se vědělo

O problému s koncem smluv věděl ještě před svým nástupem i nový ministr Antonín Prachař.

"Nemůžeme dopustit, že registr skončí s datem konce stávajících smluv," řekl v rozhovoru pro Aktuálně.cz krátce před jmenováním nové vlády koncem ledna.

Chybu vidí Prachař na straně svého předchůdce v Rusnokově úřednické vládě Zdeňka Žáka: "Pan ministr Žák nastoupil v červnu do úřadu, teď máme konec ledna a nemáme vyhodnocené potenciální dodavatele tohoto systému. Díky nečinnosti pana Žáka a jeho týmu máme velmi malý manévrovací prostor."

Teď má ministerstvo jen zhruba tři týdny na to, aby - pokud nakonec opravdu nechce správu registru v rozporu s únorovým dopisem hodit na obce - našlo řešení, jak další provoz registru řidičů zajistit.

autor: Jan Němec | 5. 3. 2014 6:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama