Nošovice/Mladá Boleslav - Nejvíc to připomíná hádku dvou chlapů, kteří se předvádějí, kdo z nich má lepší auťák. Ale v tomhle boji jde o reálné tržby v milionech korun, o podíl na trhu a tvrdé přetahování zákazníků.
Generální ředitel nošovické automobilky Hyundai ČR Vladimír Vošický rozeslal počátkem týdne dopis dealerům, v němž ostře popisuje konkurenci z Mladé Boleslavi, továrnu Škoda Auto. Kompletní text dopisu zveřejnil deník Insider v úterním vydání.
Domácí miláček 90. let
"Hyundai vyrábí všestranně lepší vozy a je proto, na rozdíl od domácí značky, schopen oslovit zákazníky z vyšších příjmových skupin," píše například Vošický a až do závěrečného odstavce nikde výslovně nejmenuje škodovku. O své konkurenci se zmiňuje jako o „domácím miláčkovi 90. let", „vyděšené domácí konkurenci" a v jedné z pasáží používá výraz „ochotnický spolek Boleslav".
Teprve na závěr konstatuje, že „Hyundai i30 kombi je stejně prostorný jako Škoda Octavia kombi, nabízí ale skutečnou kvalitu, nešizené materiály či dynamický design…".
Právě v kategorii kombíků zuří mimořádně tvrdý boj o zákazníka a automobilky se musí velmi ohánět, aby je zaujaly. Nošovický i30 a škodovácká Octavia jsou si svými parametry částečně podobné a mohou mířit na stejnou cílovou skupinu, i když například oficiální statistika svazu dovozců aut o registracích v tuzemsku řadí hyundai do nižší střední třídy a octavii do střední.
Octavia je skutečně o dost větší než kombík Hyundai. Škodovácký výrobek měří bez milimetru 466 centimetrů, zatímco i30 jen 448 a půl. Škoda také nabídne větší zavazadlový prostor (610 litrů versus 528). Škoda má větší nabídku výkonnějších motorů, může také být s pohonem všech kol a nyní i ve verzi RS. V základních výbavách nabízejí oba vozy poměrně skromnou výbavu. Hyundai 6, Škoda 7 airbagů, dále elektronický stabilizační systém i mlhovky. Výhodou Hyundai může v očích některých zákazníků být to, že už od základní verze nabízí dražší víceprvkovou zadní nápravu, zatímco Škoda ji montuje až do vůz s nejvýkonnějšími motory, případně pohonem všech kol.
Hyundai je ale v základní verzi o poměrně citelných 65 000 korun levnější (299 900 versus 364900 Kč). Rozdíl jen mírně snižuje to, že u Škody je rádio v ceně, zatímco u Hyundai se za něj deset tisíc korun připlácí.
Interní záležitost. Ale pokračujeme
Mluvčí Hyundai ČR Miloš Adámek existenci dopisu potvrdil, ale odmítl k němu dodávat jakékoliv podrobnosti. Podle něho jde o interní záležitost. „Akce, při níž mají zákazníci možnost srovnat si náš model i30 kombi a octavii combi potrvá až do konce září," uvedl. Hyundai totiž ve svých prodejnách dává řidičům možnost přímo srovnat nošovický vůz s konkurenční octavií. Dealery dokonce finančně motivovalo, aby si v půjčovnách pronajali octavie a vystavili je v autosalonech v sousedství vyšších výbavových verzí Hyundai i30.
Také Škoda nechce kroky konkurenta nově komentovat. Již v minulém týdnu ale v reakci na umístění škodováckých vozů v showroomech Hyundai mluvčí automobilky Vítězslav Pelc rozeslal médiím stanovisko, v němž se píše, že „osobní zkušenost s vozem nejen smontovaným, ale i vyvinutým na území České republiky je nenahraditelná." Škoda podle něho neuvažuje o tom, že by svých salonech vystavovala výrobky konkurence.
Automobilka Škoda Auto drží na tuzemském trhu zhruba třicetiprocentní podíl, dosud největší ze všech značek. Hyundai prodává jen něco málo přes 10 procent ze všech v Česku koupených vozů.
Ukrojit z tržního podílu škodovky se nesnaží zdaleka jen nošovický Hyundai. Například Volkswagen, tedy mateřský koncern škodovky, s Golfem Variant se snaží zaujmout podobnými prvky jako tvůrci octavie, a tak vlastně vlastně německý koncern „kanibalizuje" své vlastní značky.
Autor dopisu, generální ředitel Hyundai Vladimír Vošický, není v branži nováčkem. Už v roce 2010 nastoupil jako ředitel pro obchod a servisní služby do českého Hyundai. Předtím působil u Peugeotu či Fordu, zde působil 18 let včetně místa generálního ředitele české pobočky.