Neštěstí ve Studénce přichází stavební firmu draho

Petra Sasínová
10. 8. 2009 20:40
Kraj napočítá firmě ODS, které spadl most ve Studénce, penále dvacet milionů.

Ostrava - Moravskoslezské hejtmanství zřejmě bude nový most ve Studénce stát jen několik milionů korun.

Firma ODS - Dopravní stavby Ostrava, které most před rokem spadl, postavila nový za velmi nevýhodných podmínek. A je přitom ráda, že ji k tomu kraj vůbec ještě pustil.

Most je po kolaudaci. ODS byla hlavním dodavatelem rekonstrukce mostu, který se před rokem zřítil před projíždějící expres Comenius. Osm lidí zemřelo.

Policie zatím nikoho z této firmy neobvinila, ale naznačuje, že ji to nemine. To, že stavbu, za kterou byla zodpovědná, neuhlídala, ji však už přichází draho.

"Budeme uplatňovat penále z prodlení, které dosahuje téměř dvaceti milionů. A nehodláme zaplatit více, než bylo v původní smlouvě na rekonstrukci starého mostu, to je dvacet šest milionů," řekl Aktuálně.cz náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu Miroslav Novák. Kraj je investorem stavby.

Novák doplnil, že po odečtení penále vyjde kraj dílo asi na šest milionů korun. Stavební firma ODS přitom ve Studénce prostavěla podle mluvčího Jindřicha Vaňka nejméně padesát milionů.

"Konečnou sumu jsme ještě definitivně nespočítali, pod mostem stále probíhají dokončovací práce," řekl Vaněk. Dodal, že firma teprve začíná jednat s krajem o konečném finančním vyrovnání. "Dodali jsme kraji nějaká čísla a sumy. O prominuté penále jsme zatím nežádali," řekl.

Firma ODS byla hlavním dodavatelem mostu, jenž se zřítil. Policie zatím nikoho z ní neobvinila.
Firma ODS byla hlavním dodavatelem mostu, jenž se zřítil. Policie zatím nikoho z ní neobvinila. | Foto: Ondřej Netočný

Firma byla ráda, že mohla stavět

Tehdejší moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský zpočátku odmítal, aby most stavěla stejná firma, která dopustila takovou katastrofu. Kraj zvažoval vypovězení smlouvy a podání žaloby.

Nakonec smlouvu nevypověděl. Hlavním argumentem bylo, že most je vzhledem k dopravní situaci ve Studénce nezbytný a při vypsání nové soutěže by se ho lidé dočkali mnohem později. Navíc by to kraj vyšlo o desítky milionů dráž.

Na stavbě nového mostu už nepracovala dodavatelská firma Bögl a Krýsl, která pro ODS při rekonstrukci zajišťovala zasouvání opraveného mostu. Její dva inženýry, které viní, že věděli o vážných závadách na stavbě a neřešili je, policie obvinila krátce po neštěstí z obecného ohrožení.

Šéfové ODS si po katastrofě chtěli napravit reputaci a nabídli, že postaví nový most. Ve všem vyšli kraji vstříc. Nemohli si dovolit nepřistoupit na jakkoliv nevýhodné podmínky. Ač stavěli nový most, původní smlouva na dvacet šest milionů zůstala platná.

Kraj má právo uplatňovat penále z prodlení. Rekonstrukce starého mostu měla být hotova 26. září 2008, od toho dne kraj ODS počítal penále z prodlení šedesát pět tisíc korun denně.

Stavba byla bedlivým dozorem, firma si tentokrát zajistila i výluky na trati. "Most vypadá krásně. Škoda, že to tak nešlo hned," řekla Naďa Tomčíková, která tehdy v expresu Comenius cestovala. V sobotu byla na setkání cestujících ve Studénce a prohlédla si i nový most.

Firma ODS vyplatila obětem tragédie celkem tři miliony dvě stě třicet tisíc korun takzvané finanční výpomoci. Dá se také předpokládat, že v budoucnu soudy rozhodnou, že bude platit i náhradu škod.

 

Právě se děje

Další zprávy