Na dodávky materiálu neměl Nečesaný vliv, řekli u soudu lékaři liberecké nemocnice

ČTK ČTK
20. 2. 2018 18:27
Bývalý ředitel Krajské nemocnice v Liberci Nečesaný měl přijmout od firem úplatky ve výši 23 milionů. Podle lékařů však na výběr léků neměl vliv.
Bývalý ředitel Krajské nemocnice v Liberci Luděk Nečesaný.
Bývalý ředitel Krajské nemocnice v Liberci Luděk Nečesaný. | Foto: ČTK

Liberec - Na využití zdravotnického materiálu při operacích neměl obžalovaný bývalý ředitel Krajské nemocnice Liberec Luděk Nečesaný žádný vliv. U soudu v Liberci to v úterý uvedli tři vysoce postavení lékaři nemocnice. Podle obžaloby přijal Nečesaný úplatky v celkové výši přes 23 milionů korun, hrozí mu pět až 12 let vězení. V případu je obžalovaná i Nečesaného manželka a jeden zástupce zdravotní firmy. Ve výslechu svědků bude soud pokračovat ve čtvrtek.

Podle obžaloby Nečesaný dostával úplatky v letech 2009 a 2010 za to, že vybraným firmám umožnil s libereckou nemocnicí obchodovat, případně zajistit, aby dodávaly výrazně více zboží. Lékaři ale u soudu uvedli, že o výběru implantátu či jiného zdravotnického materiálu pro operaci rozhodovali operatéři. "Principiálně jde o to, že zodpovědnost nese operatér," uvedl primář ortopedie Jiří Kratochvíl. Potvrdil to současný ředitel nemocnice Richard Lukáš a tehdejší přednosta traumacentra. "Nikdo si nedovolí, že by se lékařům vnucovalo něco, co je nevhodné," řekl.

Ovlivňování odmítl i přednosta kardiocentra Rostislav Polášek. "V tomto směru jsme měli vcelku volnou ruku. Pokud byla volba ekonomicky únosná, bylo to na nás," uvedl. Oddělení byla nucena jen dodržet svůj roční rozpočet. "Byl to průšvih, když se překročil," uvedl Kratochvíl.

Lékaři uvedli, že měli vliv také na to, jaké produkty se zařadí do takzvaných konsignačních skladů. Zdravotnické firmy je zřizují přímo na odděleních a primáři navrhovali, jaké konkrétní implantáty a další zboží v nich chtějí mít. Své požadavky pak sdělili obchodnímu oddělení nemocnice, jež následně vypsalo poptávkové řízení.

"Pro nás hodnotící kritérium byla nejnižší nabídková cena," řekl u soudu Martin Trojan, který byl v té době vedoucím obchodního oddělení. Konečný výběr by podle něj ale na primáři oddělení. Pokud se však rozhodl pro jinou než nejnižší nabídku, musel to podle Trojana medicínsky řádně odůvodnit. K tomu podle Trojana docházelo málokdy.

Podle něj se také soutěžila cena za jednotku, množství odebraného zboží na cenu vliv nemělo. Za zařazení produktu do konsignačního skladu totiž nemocnice nic neplatila a dopředu se nevědělo, kolik položek se odebere. Zaplaceno firma dostala až teprve poté, když byl produkt použitý při operaci. Obvykle měli operatéři na výběr z několika implantátů, i když některé zvýhodňovali, protože s nimi měli dobré zkušenosti. Polášek přiznal, že občas některé výrobky znevýhodňovali nebo tím hrozili, aby jejich dodavatele donutili snížit cenu. Minimálně v jednom případě se na tom podle e-mailové korespondence podílel i Nečesaný.

Obžalovaní jakoukoli vinu odmítají. Nečesaný podle obžaloby zvýhodnil čtyři firmy. Úplatky za to nedostával podle obžaloby přímo, firmy si ale objednávaly poradenské, konzultační a další služby u společnosti Sarmed, kterou založila v roce 2009 Nečesaného manželka Šárka. Státní zástupce Lukáš Otipka považuje spolupráci za fiktivní.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

Rusko zmrazilo účty rádiu Svobodná Evropa, udělilo mu několik pokut

Moskva zmrazila ruské účty americké rozhlasové stanice Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda (RFE/RL). Oznámila to stanice, kterou už dříve ruské úřady označily za "zahraničního agenta" a udělily jí několik pokut za to, že ve svém zpravodajství tuto informaci neuvádí. V moskevských kancelářích RFE/RL dnes zasahovali exekutoři, což podle stanice znamená, že se Rusko nezaplacené pokuty rozhodlo vymáhat.

Ruské úřady letos stanici vyměřily pokuty v celkové výši zhruba jednoho milionu dolarů (asi 21,7 milionu Kč). RFE/RL je odmítla zaplatit a obrátila se na Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku. "Pracovníci ruského exekutorského úřadu zahájili řízení proti ruské pobočce RFE/RL kvůli nezaplaceným pokutám uděleným za porušení kontroverzního zákona o zahraničních agentech," uvedla stanice na svých internetových stránkách. Exekutoři v kancelářích strávili zhruba dvě hodiny sepisováním majetku a vybavení, práci novinářů nenarušili.

Ruský zákon o "zahraničních agentech", který se vztahuje na nevládní politické organizace a média přijímající finanční příspěvky ze zahraničí, je široce kritizován jako pokus zdiskreditovat kritické zpravodajství. Ruský cenzurní úřad Roskomnadzor loni nařídil médiím, kterých se zákon týká, aby ke zprávám ve vysílání, příspěvkům na sociálních sítích a audiovizuálním materiálům přidávaly dlouhé prohlášení objasňující, že obsah vytvořilo médium "plnící funkci zahraničního agenta".

RFE/RL se nařízení odmítla podřídit a za porušování zákona kvůli tomu dostala několik pokut. Podle ní jsou finanční postihy součástí kampaně, která má stanici přimět k odchodu z Ruska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy