Praha – Nový ředitel Státní tiskárny cenin Pavel Novák by rád začal pro český stát vyrábět malé technické průkazy na čipové kartě. Místo papírového dokumentu by lidé dostali doklad podobný občanskému nebo řidičskému průkazu.
"S ministerstvem dopravy bychom se měli začít vážně bavit o tom, že by malý technický průkaz byl na čipové kartě," řekl Novák deníku Aktuálně.cz.
Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) uvedl, že má v plánu s Novákem jednat a čipový "techničák" bude jedním z témat. Jak resort dopravy, tak ředitel tiskárny se shodují, že pokud by se o zavádění karty rozhodlo, mohla by se k prvním řidičům dostat nejdříve za dva roky.
Výhodou čipové karty je především to, že může obsahovat mnohem podrobnější technické údaje o vozidle než současná papírová verze. A je také skladnější.
"Naproti tomu však vyžaduje vybavit příslušnými čtečkami všechny subjekty, které s ním potřebují pracovat i na úrovni údajů uložených na čipu," upozornil tiskový mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Novák by šel navíc s vybavením čipové karty ještě dál. "Na té kartě by zároveň mohlo být i pojištění vozidla. Umím si představit i variantu s dálničními kupony," dodal Novák. Takové rozšíření funkcí ale zatím podle ministerstva možné není.
Dálniční kupony? Zatím nelze
Samotná čipová karta je sice v Evropské unii standardizovaná, počítá ale pouze s technickými údaji o vozidle. "Toto by vyžadovalo změnu evropské legislativy, současné předpisy stanovují podobu registračního dokladu, kde nelze tyto další aplikace umísťovat," dodal Neřold.
Přechod na čipové karty by podpořil také ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD), pod kterého spadají dopravní policisté. "Jsem určitě pro, žijeme v 21. století. Ale samozřejmě záleží na tom, kolik by to stálo," řekl Chovanec. Narazil tak na důležitou otázku, kterou už ministerstvo dopravy v souvislosti s čipovým technickým průkazem řeší nějakou dobu.
Přesné propočty zatím úředníci nemají, zavedení čipových karet by bylo ale v tuto chvíli zřejmě příliš drahé. "Úvahy byly již v minulosti, vždy jim však předcházela nutnost vybudovat nový moderní registr vozidel," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
V Evropě se snaží na tento typ karty přejít více států. "Nicméně je minimum zemí, které už takovéto doklady mají. Jednou z překážek je právě výše nákladů v porovnání se současným systémem," dodal Neřold.
Je tedy možné, že s přechodem na čipovou kartu se bude čekat déle – tedy až do chvíle, kdy bude mít stát k dispozici novější registr. "Návazně po vyřešení otázky centrálního registru vozidel je možné spustit tento projekt," potvrzuje Neřold.