Praha - Pozemky, na kterých mohla už letos vyrůstat nová budova Národní knihovny, nakonec zůstanou nezastavěné. Zatím po nich budou jezdit tramvaje.
Ve hře je taky dosud neznámá varianta - přivést sem vodu a mít na Letné menší vodní kanál.
Vyplývá to z čerstvě zveřejněného konceptu územního plánu.
Jeho tvůrci "knihovnickým" pozemkům přiřkli nový způsob využití. Zatímco dříve se s nimi počítalo coby s plochou pro zvláštní kulturu a církev (to znamenalo, že tady nesměl vyrůst například hotel nebo nákupní středisko), dnes je z nich prostor určený pro park, zeleň a tramvajovou smyčku.
Infobox
- Příběh knihovny na letenských pozemcích trval tři roky. Skončil nedohodou na prodeji letenských pozemků mezi městem a Národní knihovnou. Ta vyhlásila mezinárodní soutěž, kterou vyhrál architekt Jan Kaplický.
- Kaplického návrh vzbuzoval emoce už od začátku. Pražská ODS byla okamžitě proti, prezident Václav Klaus se chtěl poutat k bagru, který by hloubil základy stavby, ministerstvo kultury kvůli průtahům a údajným chybám nakonec odvolala ředitele knihovny Vlastimila Ježka.
"Ano, způsob využití jsme změnili, aby tam nikoho nenapadlo stavět třeba právě chobotnici," řekl Aktuálně.cz pražský radní Martin Langmajer (ODS).
Letná bez komerce
Podle původních dohod města a Národní knihovny měla na pozemcích vyrůst nová knihovna, kterou projektoval architekt Jan Kaplický, z toho ale sešlo (více infobox a související články).
Pražští radní od počátku vyvraceli spekulace příznivců blobu, že mají pro pozemek jiné využití, jako luxusní hotel či jiný komerční účel.
"Jakákoli větší stavba na tomto místě jenom přes moji mrtvolu!" dušuje se Langmajer. Připouští ale, že město má v plánu víc, než starou tramvajovou smyčku, kterou nicméně Dopravní podnik stále využívá.
Vodní dílo Letná
Nový územní plán na výše zmíněných pozemcích počítá se třemi různými variantami, pokaždé je ale základem park. "Je to myšleno taky jako satisfakce občanům Prahy 6 a 7, kteří nyní dost trpí stavbou tunelu Blanka," vysvětlil Langmajer.
A popisuje plány, které Praha s letenskými pozemky má.
"Jednou z variant je stavba vodního kanálu. Ten by šel z prostoru Pražského hradu, kde je vodoteč a procházel by Letnou. Druhá podvarianta počítá s tím, že by se voda čerpala v jakémsi umělém kanálu. Celkově jsou u těchto pozemků varianty tři, v těch ostatních dvou vodní kanál není," poodhalil radní plány města.
Prolézačky, dráha pro bruslaře a pivo
Pokud by nakonec Praha od budování letenského vodního kanálu upustila, má plán přitáhnout sem bruslaře a cyklisty.
Koncepci území konzultuje radní Langmajer ještě se starosty Prahy 6 a 7 Tomášem Chalupou a Markem Ječménkem.
"Volný prostor plánujeme využít pro ježdění na kolečkových bruslích. Pokud tam něco stavět, tak maximálně toalety nebo stánek s pivem pro sportovce," uvedl Langamajer.