Havlíček: Stát by mohl koupit stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings

ČTK ČTK
Aktualizováno 16. 5. 2020 17:50
Stát by mohl koupit až stoprocentní podíl ve společnosti Smartwings, řekl České televizi Havlíček. Rozhodnout se podle něj musí do konce června, projedná to vláda. Opozice se vstupem do Smartwings nesouhlasí. Letecká společnost vládní snahu vítá a tvrdí, že není "bezvýznamná firma lokálního charakteru".
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Travel Service

Havlíček už minulý týden připustil, že by se stát o podporu Smartwings měl postarat, hovořil ale spíše o zárukách za úvěry či přímých úvěrech.

Je to otázka investice, která se samozřejmě může navrátit. Protože logika je dát dneska zdroje a samozřejmě v určitě době ji prodat a lze na tom i vydělat," řekl Havlíček ČT. "Netvrdíme, že to tak bude, ale já hájím zájmy dopravy a průmyslu. Z tohoto úhlu pohledu se domnívám, že je potřeba takovéto společnosti, nejen takovéto, třeba i jiné, zachraňovat," dodal.

Havlíček dále pro ČT uvedl, že o vyšší míře pomoci Smartwings stát uvažuje proto, že společnost má strategický význam pro státní i další letiště. "Je strategická s ohledem na to, že to je klíčový dopravce našich obyvatel a firem. Je to firma, která zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu," poznamenal ministr.

Ministryni financí Aleně Schillerové nedává smysl nic jiného, než aby stát koupil v letecké společnosti Smartwings stoprocentní podíl. Kapitálový vstup státu je podle ní logickou možností. Nic ale není na stole a jednání se nevedou, je nutné provést ekonomickou analýzu, řekla Schillerová po jednání s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech. 

"První otázka je ale znát čísla, jak to tam vlastně vypadá s pohledávkami, a vědět, co by se stalo s čínským partnerem, jak ten by se k tomu postavil. Protože tam je partner a to by mohl být pro další vývoj problém," řekla. 

"My si musíme říct na půdě vlády, jestli tohle je ta společnost, které chceme pomoct. Ale ne tím, že tam budeme lít peníze. To by se mi právě nelíbilo, protože pokud společnost měla ekonomické problémy už před krizí, tak ty peníze byste tam dávali a návratnost by byla velmi sporná," uvedla ministryně. Stát se podle Schillerové musí rozhodnout rychle, do několika týdnů.

Onderka: Je to PR zkratka

Neexistuje důvod, proč by se měl stát u letecké společnosti Smartwings angažovat víc než u jiných firem, uvedl na Twitteru šéf poslanců opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek.

Zdůvodnění, že stát by měl do Smartwings vstoupit, protože jde o strategický podnik, je podle statutárního místopředsedy vládní ČSSD Romana Onderky PR zkratkou. Očekává, že hnutí ANO návrh zdůvodní na koaličním jednání.

Podle Onderky má firma do strategického podniku hodně daleko a ČSSD bude chtít, aby hnutí ANO předložilo seznam takových podniků, pak se lze bavit o tom, jak v nich zachovat zaměstnanost. "Vstup do jakékoli firmy je až ta poslední záležitost, kterou by stát měl dělat. Měla by být promyšlená, projednaná a férová vůči všem strategickým firmám v České republice," řekl České televizi Onderka.

Smartwings: Ročně přispíváme do české ekonomiky miliardy

Letecká společnost Smartwings vítá snahy vlády o její podporu. Žádost o pomoc se ale podle ní změnila v souboj politických stran a vyřizování účtů, sdělila mluvčí firmy Vladimíra Dufková. Firma odmítá tvrzení, že by byla bezvýznamnou firmou lokálního charakteru. Společnost tak doufá, že debata bude věcná.

"Smartwings jako vesměs všechny aerolinky světa přitom neudělaly nic jiného, než že se stejně jako ostatní letecké společnosti obrátily na stát s žádostí o podporu v situaci, do které se nedostaly vlastní vinou. Jsme společnost s obratem přes miliardu dolarů a ročně přispíváme do státního rozpočtu a ostatním subjektům české ekonomiky miliardové částky a zcela odmítáme tvrzení, že jsme bezvýznamná firma lokálního charakteru," uvedla mluvčí.

Firma podle ní přes všechny potíže se zákazem létání Boeingů MAX loni dosáhla konsolidovaného provozního zisku zhruba 470 milionů korun.

"Pro Letiště Václava Havla Praha a celý český cestovní ruch (Smartwings) nezpochybnitelně představují strategického partnera. Proto stále věříme, že se další debata o podpoře společnosti, která zaměstnává na 2500 lidí, bude odehrávat ve věcné rovině," uvedla Dufková.

Okamura: Prioritou musí být pomoc živnostníkům

Hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) by podle jeho předsedy Tomia Okamury bylo ochotné o návrhu diskutovat, pokud by šlo o součást širší strategie na obnovení národního leteckého dopravce po vzoru nejvyspělejších zemí.

"Nicméně pakliže se jedná o návrh ve smyslu, jak ho prezentoval ministr Havlíček, to znamená pomoc soukromému leteckému dopravci z důvodu krize způsobené koronavirem, tak si myslíme, že to není na pořadu dne. Protože prioritou musí být pomoc živnostníkům a malým českým podnikatelům," řekl Okamura.

S kapitálovým vstupem do Smartwings nesouhlasí ODS či Piráti. "Pro český stát je jednoznačně výhodnější usilovat pouze o ochrannou známku ČSA a s ní spojená práva na lety do Ruska. Nic víc," napsal na Twitteru pirátský poslanec Jan Lipavský.

"Naše agrosocialistická vláda si myslí, že covid-19 jí umožní realizovat jakoukoliv ekonomickou 'prasárničku' a natlačí nás do polostátní, korporativistické, administrativně řízené ekonomiky," uvedl taktéž na Twitteru poslanec ODS Jan Skopeček.

Za špatný nápad to považuje také lidovecký předseda Marian Jurečka. "Stát sám se nedávno posledního podílu v ČSA za ministra financí Babiše zbavil, tedy argumentace pro strategickou potřebnost tehdy nebyla argumentem neprodávat. Tak proč by stát měl nyní kupovat soukromé aerolinie, nevidím pro to důvod," sdělil.

Vláda by podle něj měla využít dosavadní nástroje pomoci, o kterých hovoří, i pro Smartwings. "Neuměl bych takový krok daňovému poplatníkovi vysvětlit. Proč jednu firmu kupovat a tisíce jiných v problémech ne," dodal.

Podle předsedy KSČM Vojtěcha Filipa je vstup do společnosti jednou z možností, jak navrátit národního leteckého dopravce do rukou státu.

Babiš: Nechávám to na Havlíčkovi a Schillerové

Premiér Andrej Babiš (ANO) ve středu v rozhovoru Blesku řekl, že možnou státní podporu pro Smartwings nechává na Havlíčkovi a ministryni financí Aleně Schillerové (za ANO). Osobně se však v záležitosti nechce angažovat, protože se zná s českými majiteli Smartwings.

Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.

Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Skupina Smartwings se stala na konci února 2018 majoritním vlastníkem ČSA.

Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 2 minutami

Na letišti v Mošnově na Novojičínsku začaly Dny NATO, v okolí se tvoří kolony

Společným seskokem českých a polských parašutistů s vlajkami v sobotu na letišti v Mošnově na Novojičínsku začaly dvoudenní Dny NATO a Dny Vzdušných sil Armády ČR. Po oba dny je v osmihodinovém programu připraveno mnoho dynamických ukázek na zemi i ve vzduchu. Kromě toho mohou lidé vidět na zemi řadu atraktivních strojů, mezi nimi poprvé víceúčelový letoun F-35 Lightning II nebo bezpilotní letoun MQ-9 Reaper.

V okolí letiště se i letos tvoří kolony aut, vzhledem k omezené kapacitě akce ale nejsou tak dlouhé jako v jiných letech. Operátor speciální policejní linky Michal Tichý řekl ČTK, že kolony ze všech stran dosahují maximálně tří kilometrů.

Dny NATO jsou největší bezpečnostní přehlídkou v Evropě. Na akci se představují armádní, bezpečnostní a záchranářské jednotky ze 17 zemí. Speciální partnerskou zemí je letos Švédsko.

Vstup na dvoudenní akci, která se koná nedaleko Ostravy, je zdarma. V minulosti ji navštěvovalo i přes 200 tisíc lidí, mnoho i ze zahraničí, zejména z Polska a Slovenska. Loni musely být Dny NATO kvůli koronavirové pandemii bez diváků v místě akce, lidé mohli program sledovat v televizi a na internetu. Letos je počet diváků omezený maximálně na 40 tisíc každý den.

Kvůli kontrole počtu lidí si letos návštěvníci poprvé museli předem pořídit vstupenky. Jsou sice nadále zdarma, ale lidé zaplatili 15 korun jako servisní poplatek. Musí rovněž mít potvrzení o bezinfekčnosti, tedy očkování proti covidu-19, prodělání nemoci nebo negativním testu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Autobus srazil v Ratiboři na Vsetínsku chodce, muž střet nepřežil

Linkový autobus srazil v pátek večer v Ratiboři na Vsetínsku chodce. Sedmačtyřicetiletý muž střet nepřežil. Okolnosti nehody zjišťují kriminalisté a dopravní policisté, sdělila dnes policejní mluvčí Simona Kyšnerová.

Tragická nehoda se stala po 18:00. "Zemřel při ní sedmačtyřicetiletý muž. Ten z prozatím přesně nezjištěných příčin vstoupil bezprostředně do jízdní dráhy linkového autobusu, který jel ve směru od Hošťálkové. Třicetiletý řidič autobusu, i přes veškerou snahu, již nedokázal střetu zabránit," uvedla mluvčí.

Chodec podle ní při nehodě utrpěl závažná zranění. "Na místo jako první dorazili policisté z Jablůnky, kteří společně se svědky události prováděli do příjezdu záchranářů resuscitaci. Muž bohužel svým zraněním na místě podlehl. U řidiče autobusu jsme provedli dechovou zkoušku na alkohol. Byla negativní," uvedla Kyšnerová.

Přesné okolnosti tragické nehody podle ní nadále zjišťují vsetínští kriminalisté společně s dopravními policisty. "Po dobu vyšetřování nehody byl provoz na komunikaci částečně omezen a doprava byla řízena kyvadlově," doplnila mluvčí.

Podle dostupných údajů je chodec dvacátou obětí letošních dopravních nehod ve Zlínském kraji. Za loňský rok zemřelo na silnicích v regionu při nehodách 23 lidí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy