Praha - Nový ministr dopravy Petr Bendl chce pokračovat v přeměně Českých drah, s níž začal jeho předchůdce Aleš Řebíček.
Ten nejdříve založil dceřinou společnost ČD Cargo a předal ji nákladní dopravu. Pak převedl správu železnice i s příslušným majetkem na státní organizaci Správa železničních a dopravních cest. Nikdy však Jasně neřekl, jak bude transformace pokračovat.
„Teď jsem se ocitl uprostřed procesu předávání pravomocí z Českých drah na Správu železničních a dopravních cest. Jsme také uprostřed výběrového řízení na služby, které si Správa železničních a dopravních cest nechá dělat od jiných společností," popisuje současný stav nový ministr Bendl.
A.cz: Správa se zatím ujímá svých povinností, na konci celého procesu by měly vstoupit na železnici jiné dopravní firmy a konkurovat Českým drahám. Kdy to bude?
To je další krok, který bude třeba připravit. Je štěstím i neštěstím Českých drah, že ne všechno na drahách patří Správě železniční a dopravní cesty. Patří jim především nádraží.
A.cz: Tím se jim však zvýší režie a nebudou schopny konkurovat…
Když tam bude muset konkurence zaparkovat? Není to jednoduché. Zažil jsem v automobilové dopravě spory o to, kde zaparkovat nebo nezaparkovat. Ale chceme ke konkurenci směřovat, na železnici patří, jsme k tomu tlačeni také Evropskou unií.
A.cz: Konečný stav definujete pomocí nějakého zákona?
Nejde za každou cenu o nový zákon, nastavit parametry konkurence na dráze je ale legislativní řešení.
Cargo spojit se Slovenskem
A.cz: Budete privatizovat ČD Cargo?
Máme zájem firmu zvětšit a propojit se Slovenskem. Jestli se to podaří nebo ne, o tom se bude nutné domluvit na úrovni ministrů dopravy, možná premiérů.
A.cz: Dá se upravit mýtný systém tak, aby kamiony opustily okresní silnice a raději jezdily po dálnicích, případně se nechaly převážet dráhou? Zatím mýto funguje opačně.
Tuto otázku chápu jako tlak na vznik logistických center, kde je možné překládat zboží z jednoho typu přepravy na druhý. Jde o to, aby to bylo pokud možno jednoduché a pro přepravce lacinější a rychlejší. Zatím to je hudba budoucnosti, ale jestli na tom nezačneme pracovat, tak nevzniknou nikdy.
Přeměnit mýtné
A.cz: Až vzniknou logistická centra, bude možné zvýšit mýtné?
Jasně. Ale do té doby budeme pracovat na přeměně mýtného systému. Filozofií ministerstva dopravy je hybridní systém, obsahující mikrovlnné prvky, na které napojíme satelity. Je to mozaika a její celkový obraz se ukáže po čase. Do konce volebního období to už nezvládneme, ale kus práce bychom chtěli udělat.
A.cz: Ve středočeských vesnicích v okolí dálnic přestanou mít problémy s kolonami kamionů, které se přes ně valí ještě v tomto volebním období?
Nevím. Je to na hraně. Ministr dopravy má zájem, aby se kamiony omezily na dálnice. Ale uvidíme, co se stihne.