Praha - David Černý je známý uměleckými provokacemi ve veřejném prostoru. Před parlamentními volbami na sebe upozornil fialovým vztyčeným prostředníčkem mířícím k Hradu. Zároveň ale vystavuje své nejnovější práce v pražské galerii Dvorak Sec Contemporary. Kolekce s názvem Über ego je neméně kontroverzní.
Expozice zahrnuje dvacítku objektů, většina z nich vznikla originální technikou zalití drobných předmětů do pryskyřice. Tvoří je reliéfy i trojrozměrné objekty a kinetické instalace.
Devět reliéfních profilů představuje některé známé postavy z uměleckého světa, mezi nimiž jsou slavní režiséři Alfred Hitchcock, Pedro Almodóvar, Quentin Tarantino, Wim Wender nebo Jim Jarmusch, ovšem zpodobnění neunikl ani politik Karel Schwarzenberg. Tomu ostatně Černý pomáhal v letošní prezidentské kampani, angažuje se pro něj i v současné kampani před parlamentními volbami.
Černého stejně jako estetická stránka uměleckého díla láká už zmíněná sarkastická intervence do společenských vztahů a veřejných prostorů. Součástí výstavy je i proto venkovní šestimetrová skulptura In Utero, umístěná v blízkosti galerie. Do plastiky velké klečící ženské postavy mohou diváci zespodu vstoupit a ocitnou se v prostoru, který má evokovat ženské lůno.
Černý patří k nejznámějším českým umělcům, jméno absolventa designu a sochařství na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze znají i lidé, kteří se výtvarnému umění nevěnují. K posledním jeho obecně známým kusům patří loňský London Booster, typický londýnský patrový autobus, který sloužil jako poutač před Českým domem v místě olympijských her. Na současné výstavě je jeho zmenšený model. Loni v prosinci byla odhalena pamětní deska Václavu Havlovi na budově Divadla Na zábradlí, kterou Černý vytvořil.