Praha - Češi se v době hospodářské krize rozhodli výrazně ušetřit na cestování.
Počet prodaných zájezdů totiž oproti loňsku klesl o patnáct procent. Pro cestovní kanceláře to znamenalo pokles tržeb dokonce o pětinu.
Propad v řeči čísel: Zatímco vloni se v Česku prodalo 2,3 milionů zájezdů za 15 miliard korun, letos došlo k poklesu na 1,95 milionu prodaných zájezdů za 12 miliard korun.
Že bude letošní rok pro cestovní kanceláře krušný, ukázal hned jeho začátek.
"Cestovní kanceláře musely letos v dubnu a květnu, po vyhodnocení prodejů First minute, masově vystornovávat neprodané kapacity leteckých zájezdů, aby se vyhnuly hrozícímu převisu nabídky Last momentů nad poptávkou," vysvětluje mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura.
Mluvčí sdružení zdůrazňuje, že nejvýrazněji utrpěl prodej leteckých zájezdů, kterých si lidé koupili o třetinu méně než v roce 2008.
Tento typ dopravy na dovolenou navíc tvořil pouze pětinu veškerých prodaných zájezdů v České republice.
V příštím roce počítají cestovní kanceláře se stagnací trhu, další pokles zájmu o zájezdy si zatím nepřipouštějí - a nasmlouvaly zhruba stejný počet zájezdů, jaký se letos prodal.
Největší krach historie
Finanční problémy položily v uplynulém roce na lopatky celkem pět tuzemských cestovních kanceláří.
Nejproblematičtější byl krach významné společnosti Tomi Tour spojené s podnikatelem Václavem Fischerem. Tento úpadek se významně podepsal na letošním počtu postižených klientů.
"Krach Tomi tour byl největším krachem cestovní kanceláře v české historii, kdy bylo postiženo přibližně 16 tisíc klientů a to dokonce v létě způsobilo chvilkový nedostatek zájezdů Last minute," dodal mluvčí AČCK Tomio Okamura.