Praha - Zvyklosti Čechů v chování domácích zvířat se mění. Nejpopulárnější jsou sice stále psi, mezi nimi však lidé nejvíce preferují malá "pokojová" plemena, jako jsou jorkšír nebo čivava.
Dříve populární křečky a morčata nahradili králíčci, čínská prasátka anebo ještě exotičtější "mazlíčci". Výjimkou v českých domácnostech nejsou třeba opice či osmáci degu.
Nejčastěji chovaným domácím zvířetem zůstávají s přehledem psi. Dokládá to inzertní nabídka i poptávka na serveru Annonce.cz, kde tvoří 58 % všech inzerovaných zvířat.
Až daleko za nimi jsou kočky s 21 %, papoušci či další ptáci 3,5 % a králíčci 2,2 %, kteří předstihli dříve populárnější rybičky s necelými 2 %. Velký pokles popularity za poslední léta zaznamenala pak morčata (1 %) a zejména křečci, kteří podle červencových údajů Annonce klesli až na 0,3 % z celkové nabídky zvířat.
Populární jsou hospodářská zvířata, ale třeba i opice
"Nárůstu obliby se naopak těší hospodářská zvířata, jejichž počty v inzerci jsou po poklesu zájmu v 90. letech každým rokem vyšší. Mezi nimi vévodí zejména drůbež, ovce a kozy, které společně tvoří tři čtvrtiny celkové inzertní nabídky. Souvisí to patrně i s trendem příklonu ke kvalitním potravinám vlastní výroby a snahou ušetřit v rodinném rozpočtu," říká datová analytička Annonce Lenka Jakovljevičová.
Češi také stále častěji chovají doma exotická zvířata; poměrně častá jsou čínská prasátka, dále činčily, osmáci degu anebo pískomilové či lasičky. Výjimkou u nás nejsou ani ježci, chameleoni anebo opice.
Typický český pes - jorkšír nebo čivava
Nejpopulárnějším domácím zvířetem zůstává pes a jeho obliba neustále mírně roste. Za poslední desetiletí se však u Čechů proměnil zájem o jednotlivé rasy. Dříve populární plemena jako kokršpaněl či jezevčík jsou dnes spíše v menšině.
"V inzertní nabídce vedou menší pokojoví psi - jorkšíři (14 %) a čivavy (10 %), mezi většími plemeny pak labradorský nebo zlatý retrívr (8 %), ale také česká stálice - německý ovčák (8 %), kterému pomáhá, že je vnímán jako prototyp hlídacího psa. Na křížence pak připadá necelá desetina nabídky 'psích' inzerátů," dodává analytička.