Kandidátům do europarlamentu kraluje na facebooku Kožušník

Gabriela Štěpanyová
17. 4. 2014 17:50
Jak sociální sítě ovlivňují volby? Studie ukázala, že nejvíce sociální je Edvard Kožušník, Jiří Pospíšil a Jan Keller.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: ČTK

Praha – Nejaktivnějším kandidátem do Evropského parlamentu je na sociálních sítích jednoznačně Edvard Kožušník (ODS). S jeho profilem na Facebooku se přátelí přes deset tisíc lidí a jeho tweety mají nejvíce sledujících. Podle studie společnosti Effectix je druhým nejvíce sociálně aktivním kandidátem Jiří Pospíšil. Na třetím místě se umístil Jan Keller, který má na Facebooku dva tisíce přátel.

Sociální sítě jsou dnes neoddělitelnou součástí předvolebních kampaní. Nicméně aktivita jednotlivých kandidátů je různá. Podle studie nemají na Facebooku profil pouze tři z třiceti analyzovaných kandidátů, mírně přes polovinu z nich má účet na Twitteru.

Některé kandidáty lze na Facebooku najít i dvakrát. Volič se tak musí rozhodovat mezi soukromým profilem či oficiální stránkou. Příkladem může být Michaela Šojdrová, která na jeden ze svých dvou profilů napsala příspěvek naposledy v říjnu 2010.

Politici také na své profily zapomínají. Daleko více to však platí pro Twitter. Typickou ukázkou je účet Jiřího Pospíšila v barvách ODS, ačkoliv v současné době kandiduje za TOP 09. Podobně Vojtěch Mynář naposledy tweetnul v lednu 2013 a Libor Rouček v květnu 2013. Opačným příkladem je Stanislav Polčák, který sám sleduje více účtů, než které sledují jeho. Snaží se tak marně získat sledující pomocí sledovaných účtů.

Účty založené kvůli volbám

Zatímco většina politiků si své účty na sociálních sítích založila před volbami do Poslanecké sněmovny, Edvard Kožušník je na nich aktivní již od roku 2009. Zpravidla platí, že na Facebooku kandidáti komunikují denně. Profily se však liší údržbou. Občas tak není jisté, zda se opravdu jedná o profil kandidáta.

Studie ukázala, že málokdo z kandidátů věnuje pozornost účtům na LinkedIn. Studie uvádí pouze šest kandidátů na této profesní sociální síti. Podobné je to i s kanály na YouTube, které vlastní pouze čtyři kandidáti ze zkoumaného vzorku. Jedničkou je opět Edvard Kožušník.

 

Právě se děje

Další zprávy