Jak a proč Češi volí

David Klimeš Jiří Kropáček Josef Greš David Klimeš, Jiří Kropáček, Josef Greš, Behavio
6. 9. 2021 5:30
Aktuálně.cz ve spolupráci s výzkumnou agenturou Behavio připravilo sérii unikátních předvolebních průzkumů, které pátraly po tom, co chceme jako Češi, co nás zajímá jako voliče konkrétních politických uskupení a nakolik se obojí spolu potkává či míjí.

Infografiky a rozhovory

Komentáře Davida Klimeše

Videokomentáře Behavia

Seznam videí se nepodařilo načíst, můžete si jej zobrazit zde.

O výzkumu

Jak probíhal výzkum

Projekt agentury Behavio a webového deníku Aktuálně.cz pracuje se vzorkem 1480 lidí, který přesně reprezentuje českou on-line populaci co do pohlaví, věku (18+), kraje, velikosti obce, vzdělání, příjmu a pracovního stavu.

U mladších věkových kategorií je pravidelně on-line téměř 100 % populace. U nejstarší kategorie 65+ je to 40 %. Zde tedy výzkum reprezentuje tuto menší část.

Kdo jsou „zvažovatelé“ jednotlivých stran?

Lidé, kteří na otázku, zda půjdou k následujícím sněmovním volbám, odpověděli „určitě půjdu“ nebo „nejspíš půjdu“ a zároveň označili danou stranu jako jednu z těch, kterým zvažují dát svůj hlas.

Proč strany, a ne koalice?

Přestože se v některých částech výzkum soustředil i na volební koalice (například při zjišťování obliby politických lídrů), v celku se týkal převážně jednotlivých stran. A to proto, že svou značku budují ve většině případů roky, takže voliči mají výrazně lepší představu o tom, co představují a s čím přicházejí. Koalice jsou pro ně podstatně hůře uchopitelné.

Metody výzkumu

Výzkum probíhal metodou CAWI. Použita byla kombinace kvótního a náhodného výběru (tedy nikoliv „first come first served“).

u všech účastníku proběhlo telefonické ověření identity

v dotaznících je použita pokročilá randomizace (rotace nebo výběr otázek, odpovědí i částí dotazníků)

v dotaznících byly použity pokročilé filtry (filtrační otázky v rámci jednoho i řady dotazníků, vnitřní logika odpovědí)

byl měřen čas odpovědí, což umožňovalo zpětnou validaci dat (vyloučení klikačů)

u odpovědí byla zkontrolována jejich konzistence a ověřena dalšími dotazníky

při registraci účastníků proběhla kontrola e-mailových adres

kontrole byly podrobeny i čísla bankovních účtů

Výzkum probíhal na panelu Trendaro společnosti Behavio. Více informací o panelu je dostupných na stránce Atlas Čechů.

Kdo za výzkumem stojí?

Agentura Behavio je technologický start-up zaměřený na inovace ve výzkumu trhu. V týmu developerů, sociologů a ekonomů kombinuje behaviorální techniky analýzy lidského chování s pokročilou automatizací. Od roku 2016 pomáhá v rozhodování velkým společnostem, městům i vládním institucím.

 

Právě se děje

Další zprávy