Hlavní tváře stran a koalic hrají ve volbách klíčovou roli. Úspěch či fiasko jsou z rozhodující části spojeny právě s nimi. Postavily si české politické síly do svého čela dobré kandidáty na příštího premiéra? Odpověď přinese až druhá říjnová sobota, leč třetí díl speciálu Aktuálně.cz již napovídá, jak si čelní politici stojí u svých příznivců a jak se na ně dívají ostatní.
Ve spolupráci s výzkumnou agenturou Behavio jsme požádali voliče, aby ohodnotili lídry politických seskupení s nejvyššími preferencemi – Andreje Babiše, Petra Fialu, Ivana Bartoše a Tomia Okamuru. Ptali jsme se, co si myslí o jejich vzdělání, zkušenostech i morálních kvalitách. A také o schopnosti dohodnout se s ostatními či zařídit, co je potřeba.
Zkuste si tipnout, jak kterého lídra hodnotí příznivci různých stran, a srovnejte svůj odhad s jejich reálnými, leckdy překvapivými odpověďmi.
Co z toho si spojíte s Andrejem Babišem? (podle toho, jakou stranu lidé zvažují volit)
Co z toho si spojíte s Ivanem Bartošem? (podle toho, jakou stranu lidé zvažují volit)
Co z toho si spojíte s Petrem Fialou? (podle toho, jakou stranu lidé zvažují volit)
Co z toho si spojíte s Tomiem Okamurou? (podle toho, jakou stranu lidé zvažují volit)
Že je Andrej Babiš slušný a poctivý, si myslí minimum Čechů. I mezi příznivci hnutí ANO jich je jen o málo víc než pětina - 22 procent. Čím v jejich očích premiér takový handicap vyvažuje?
Andrej Babiš je mezi přívrženci ANO vnímán především jako člověk, který už v životě něco dokázal. Tato asociace k němu je ale silná v celé populaci, tedy i mezi potenciálními voliči jiných stran.
Není ovšem bez zajímavosti, že slušnost a poctivost považujeme u politika za důležitější faktor než jeho úspěchy. Tyto vlastnosti označuje za klíčové sedm z deseti lidí. To, že za politikem už stojí kus práce, ale vnímá jako zásadní jen 36 procent z nás. Z výzkumu také vyplývá, že řadě lidí tady slušní a poctiví politici v současnosti chybí.
O slušnosti a vzdělanosti Petra Fialy příznivci ODS vůbec nepochybují, ale jen sedm procent z nich si myslí, že dokáže efektivně něco zařídit. Může to koalici Spolu ublížit?
Vnímání Petra Fialy jako vzdělaného politika je jeho hlavní devízou. Nahlížejí ho tak příznivci všech politických stran, především pak obou opozičních koalic.
Avšak ve srovnání se schopností věci efektivně zařídit, je vzdělání u politika pro lidi o něco méně důležité. A skutečnost, že si tuto efektivitu s Petrem Fialou lidé příliš nespojují, lze vnímat jako nezanedbatelný hancicap, který může koalici Spolu připravit o hlasy.
Pirátští voliči na lídrovi strany Ivanu Bartošovi nejvíc oceňují schopnost se domluvit. Je to ale výhra u někoho, kdo kandiduje pod protestní značkou?
Je sice pravda, že ti, kdo tíhnou k Pirátům, si s Ivanem Bartošem tuto vlastnost spojují nejvíce. Není to ale jediná silná asociace, kterou k němu mají. Cení si na něm mimo jiné také slušnosti a poctivosti, i ochoty řešit problémy lidí. Navíc jej také nahlížejí jako vzdělaného.
Abych vám ale odpověděl na otázku: Vzhledem k tomu, že Piráti kandidují spolu se STAN, může fakt, že Ivan Bartoš působí jako ten, kdo se dokáže dohodnout, zvyšovat motivací lidí tuto koalici volit. Protože to posiluje dojem, že by mohl být dobrým koaličním partnerem.
Nejen příznivci SPD mají za to, že Tomio Okamura se zajímá o problémy běžných lidí. Je to pro lídra radikální národovecké strany klíčová věc?
Zájem o potíže běžných lidí je pro voliče obecně poměrně důležitý atribut, který od politiků očekávají. Pro ty, kteří zvažují volit SPD, to platí dvojnásob. Pokud tedy Tomio Okamura dokáže vyvolat dojem, že se problémům běžných lidí věnuje, vychází touze svých příverženců vstříc.
Jeho stranu volí častěji lidé s nižším vzděláním a ve vyšším věku. Méně často pak lidé z vyšších příjmových vrstev. Celkově se tedy jedná o socioekonomicky hůře postavenou skupinu a tím pádem i skupinu, která se může cítit nespokojená a politickými elitami přehlížená. Proto v ní pak rezonuje Okamurova lidovost a zájem, který dává najevo.
Dobrou ukázkou tohoto cílení je kampaň Český Jarmark SPD, která s vizuálem slevového letáku diskontního řetězce voliče láká na české potraviny za nízkou cenu. Tedy kombinuje národovecký a sociální aspekt.
Oskar Macek je sociolog, pracuje v agentuře Behavio.
Zdroje fotografií: Shutterstock, Reuters, ČTK, Aktuálně.cz