Praha - V pondělí začal první den generálky na státní maturitu. Do cvičného kola se přihlásilo téměř 96 procent škol z celé republiky. Jednou z nich je i pražské gymnázium Na Pražačce.
Na programu dne jsou didaktické testy z českého jazyka a následná písemná práce. Odpoledne přijde na řadu písemná práce z anglického jazyka.
"Naším hlavním cílem je vyzkoušet si logistiku celého projektu a samozřejmě vyhovět studentům," vysvětluje Aktuálně.cz ředitel gymnázia Miloš Macek. On sám má k celé novince velké výhrady.
"S objektivitou to nemá nic společného. Školy mohou výsledky studentů ovlivnit při ústní zkoušce nebo hodnocení písemné práce," poukazuje ředitel na slabá místa státních maturit. Realizaci samotných zkoušek pak komplikuje spousta bezpečnostních opatření.
Řada neočekávaných překvapení
Bednu se zadáním musí školy do začátku zkoušek schovat v uzamčené místnosti. "Dal jsem ji k sobě do ředitelny. Samostatnou místnost, kde by mohla bedna být, ve škole nemáme, o trezoru nemluvě," vysvětluje. Komplikace se zadáním společnosti CERMAT přicházejí také ve chvíli, kdy přijde čas na rozdělování zadání pro jednotlivé třídy.
Zapečetěnou bednu otevírá ředitel 20 minut před zahájením testů, tak si to totiž žádá manuál. Po krátkém přehrabování se jejím obsahem a hledáním těch správných dokumentů, nachází i jediné zadání pro studenta, který si zvolil nižší obtížnost zkoušky.
Seznam testů je kompletní, profesoři si je rozebírají a odcházejí do svých tříd. První zkouška začíná v devět hodin a na vyplnění 47 otázek mají studenti 90 minut. V průběhu nesmí ze třídy odcházet, stejné omezení platí i pro profesora, který jim rozdává zadání.
K maturitě jedině s občankou
Další nečekané překvapení na sebe nenechá dlouho čekat. V ředitelně se objevuje studentka, která u sebe nemá občanský průkaz. Povinností každého profesora je při předávávání testu zkontrolovat žákovu totožnost, ten následně podepíše formulář, že zadání převzal.
"Je to generálka, takže dneska můžeš, ale v květnu bys měla problém," varuje čtvrťačku ředitel. Obdobná situace se opakuje o pár minut později. V tomto případě se vše řeší prostřednictvím mobilního telefonu.
"Když učitel nesmí opustit třídu, museli jsme vymyslet jiný způsob, jak komunikovat v případě komplikací," dodává ředitel a nezapomene opomenout, že učitelé volají ze soukromých telefonů a tedy na vlastní náklady.
Těžší verze nemá smysl
I první zkušenost studentů se státní maturitou je rozpačitá. Po absolvování didaktického testu z češtiny nejsou bezprostřední hodnocení příliš lichotivá. "Je to fraška. Nesmíš přetáhnout okénko, jinak ti výsledek počítač nezapočítá. Člověk se pak soustředí víc na to, než samotné zadání," stěžuje si studentka Veronika.
Její jmenovkyně považuje novou verzi maturity za zbytečnou. "Nemá to smysl. Je mi líto učitelů, že se kvůli tomu musí učit nové požadavky a mají spoustu zbytečné práce navíc," vysvětluje s tím, že její máma je učitelka.
Prohlédněte si, jak studenti proti zavedení státních maturit demonstrovali
Na otázku, jakou obtížnost maturity v květnu studenti zvolí, zní jednoznačná odpověď. "Nižší, nemá smysl si brát náročnější verzi, když vysoké školy výsledky nerozlišují," říká Veronika, která se bude hlásit na Filosofickou fakultu, obor andragogika. Její spolužák Honza chce na FAMU, proto si se státní maturitou velkou hlavu nedělá. "Mně je to v podstatě k ničemu, stejně jako tahle škola," dodává s úsměvem.
I tak je na výsledky generální zkoušky zvědavý. Škola je bude mít k dispozici 3. listopadu. Jejich význam ale stejně jako jeho spolužáci nepřeceňuje. Zadání generálky je podle nich úmyslně těžší, než bude v květnu. "Je to schválně, aby nás donutili se víc učit," myslí si Veronika.