Výsledek žaloby ve Štrasburku deníku E15 potvrdil Martin Kupka (ODS), starosta Líbeznice, která je součástí sdružení proti letišti. "Od Evropského soudu pro lidská práva se nám žaloba vrátila s tím, že se jí soud nebude z procesních důvodů vůbec zabývat," řekl Kupka.
Platný ekologický posudek EIA má projekt letiště od roku 2017. Situace kolem posudku před tím měla složitý vývoj. Ministerstvo životního prostředí nejprve vydalo kladné stanovisko, kvůli stížnostem starostů okolních obcí úřad začal své stanovisko prověřovat a poté ho zrušil. Letiště ovšem zrušení souhlasného stanoviska napadlo žalobou a po zásahu justice se stanovisku vrátila platnost.
Předloni ministerstvo zastavilo přezkumné řízení. Konstatovalo, že některé nedostatky se podařilo odstranit při postupné přípravě záměru. Loni v lednu stížnost 12 středočeských obcí na rozhodnutí správních soudů odmítl Ústavní soud. Obce podle něj mohou využít své možnosti v územním a stavebním řízení.
Penta v současnosti pracuje na dokumentaci k územnímu rozhodnutí. Pro výstavbu letiště je nutné vybudovat sjezd z blízké dálnice D8, připravovaný územní plán města Odolena Voda ale podle E15 s napojením na dálnici počítá jen v územní rezervě, nikoli v závazné části plánu.
Letiště má v budoucnu odbavovat ročně až 3,5 milionu cestujících hlavně na linkách nízkonákladových aerolinií a při nepravidelných a soukromých letech. Investor chce vynaložit asi tři miliardy korun.