Praha - Společnost Cermat, která pro ministerstvo školství maturitní testy sestavila, v pátek představila výsledky jednotlivých úloh. Epizeuxis, opakování slov, měli studenti najít v básni Františka Halase. Na otázce pohořelo téměř 66 procent prvomaturantů, u studentů, kteří maturitu opakovali, to bylo celých 88 procent.
Zvoní zvoní zrady zvon zrady zvon - to je epizeuxis, tedy opakování stejného slova nebo slovních spojení za sebou v jednom verši, kterou měli maturanti odhalit v básni Františka Halase Zpěv úzkosti.
"Zveřejněná data umožňují mnohem věcnější debatu o třech zásadních věcech. Za prvé, zda je to, z čeho středoškoláky zkoušíme, opravdu důležité. Za druhé, zda je to, co středoškoláky vyučujeme, protože je z toho zkoušíme, opravdu důležité? A za třetí: Co středoškoláci opravdu umějí?" ptal se Oldřich Botlík z iniciativy Maturitní data – odtajněno.
Úlohu kritizoval i šéf společnosti Scio Ondřej Šteffl. Odborná synonyma je podle něj ještě pochopitelné požadovat po gymnazistech, u studentů učilišť a průmyslovek to ale nedává smysl. Testy jsou však pro všechny maturanty stejné.
Češtinář z gymnázia Nový PORG Jiří Kostečka ale úlohu o epizeuxis hájí. Předmět český jazyk se podle něj vedle jazyka a slohu zabývá i literaturou, tedy uměleckými texty. "Umělecké ozvláštnění se děje prostřednictvím konkrétních jazykových prostředků a ty je prostě maturant povinen znát. Právě figury jsou jedny z nejčastějších a epizeuxis je spolu s anaforou vůbec nejfrekventovanější figura," řekl. Anafora je opakováním stejných slov nebo skupin slov na začátku veršů nebo vět.
Studenti by měli umět pracovat s textem, ne znát epizuexis
Kritiku Kostečka odmítá. "Napadat tuto úlohu je naprosto nemístné. Je příznačné, že ji napadají nečeštináři, kteří tomu, s prominutím, nerozumějí," dodal.
Úlohu na epizeuxis u maturit ale kritizují i češtináři. Podle bývalé učitelky českého jazyka a poslankyně ČSSD Vlasty Bohdalové by epizeuxis měli znát lidé, kteří se chtějí v dalším studiu věnovat češtině. Ostatní ne.
"Já sama jsem se s tím pojmem setkala okrajově na gymnáziu a pak až na pedagogické fakultě. Myslím si, že taková úloha do maturit nepatří. Studenti by měli umět pracovat s textem, vědět něco o literární historii, napsat určité slohové útvary, ale tohle ne," míní poslankyně.
Poslanci však podobu maturit ovlivnit nijak nemohou, úlohy vymýšlí Cermat. Jediný, kdo tak může nastartovat debatu o tom, co by v maturitách mělo či nemělo být, je ministerstvo školství.