Praha - Také na železnici, stejně jako při stavbě dálnic, kontrolují stavební zakázky čtyři velké firmy.
Původně šlo o tři společnosti, v roce 2006 - po nástupu Aleše Řebíčka na ministerstvo dopravy - pronikla mezi elitu společnost Viamont DSP.
Řebíček byl do roku 2005 předsedou jejího představenstva a do roku 2006 patřil k jejím akcionářům.
"Akcie Viamontu, což je spoluvlastník Viamont DSP, jsem prodal bývalým společníkům už před odchodem na ministerstvo," odmítl střet zájmů exministr Řebíček.
Stavební zakázky na dráze přitom rozděluje státní podnik Správa železničních a dopravních cest (SŽDC), přímo podřízený ministru dopravy.
V dobré společnosti
Do roku 2006 se společnost Viamont DSP spokojila se zakázkami na opravy severočeských železnic v řádu několika desítek milionů.
To se po Řebíčkově jmenování ministrem změnilo.
Viamont se jako menší partner účastní stavby třetího a čtvrtého koridoru a v roce 2007 získal zcela sám jedenapůlmiliardovou zakázku na elektrizaci trati Letohrad-Lichkov.
Zakázek v řádu stovek milionů získal Viamont od té doby celkem šest.
Zase ta Skanska
Do té doby kontrolovaly veřejné zakázky na železnici švédská společnost Skanska a francouzské Stavby silnic a železnic. První z nich získala za poslední čtyři roky zakázky za víc než 20 miliard (bez DPH), druhá o polovinu méně.
Obě z nich patří ke zmíněné silné čtyřce i při stavbách dálnic.
Jedinou konkurencí byla španělská společnost OHL ŽS, dříve Železniční stavitelství Brno, která získala zakázku na brněnské odstavné nádraží a část třetího koridoru.
Do nástupu Viamontu DSP porušila nadvládu tří firem pouze jedna miliardová zakázka na elektrizaci regionální trati České Budějovice-České Velenice, kterou získala záhadná firma Elektrizace železnic Praha.
O jejím vlastníkovi Nabivan Equities Limited je známo, že sídlí v daňovém ráji na Kypru. Podle internetové stránky motejlek.com patří slovenské finanční skupině J&T.
Dražší než se čekalo
Pokud byly dobré vztahy s ministrem důvodem vzestupu Viamontu DSP, nebyly důvodem jediným. Prostřednictvím někdejší Řebíčkovy firmy se o veřejné zakázky na železnici hlásí Strabag, další velký koncern úspěšný při stavbách dálnic.
Mateřské společnosti firmě Viamont patří ve Viamontu DSP jen polovina akcií, zbytek vlastní firma Dálniční stavby Praha, která je součástí Strabagu.
Velcí hráči při stavbách železnic jsou totožní se staviteli dálnic, na dráze ovšem mají ještě méně konkurence. Tím roste riziko kartelových dohod. O jednotlivé zakázky se hlásí maximálně tři účastníci a proto stát stavitelům obvykle platí o mnoho víc, než původně navrhoval.
Například u koridoru Planá-Cheb navrhoval státní podnik SŽDC cenu 3,6 miliardy a soutěž vyhrály Stavby silnic a železnic s nabídkou o půl miliardy vyšší. U sousedního úseku Stříbro-Planá doporučoval stát stejnou cenu, zakázku dostala Skanska, která si řekla navíc o 0,6 miliardy.
Koncerny v roli státu
Nadvládu tří až čtyř velkých firem u dopravních staveb potvrdil i nový ministr dopravy Gustáv Slamečka, který zároveň upozornil, že se na současném stavu dá jen těžko něco měnit.
"Musíme prostě vyjít z toho, že dnes nám skutečně nejvýznamnější liniové stavby vyhrávají velké společnosti, které na jednotlivé práce kontrahují střední a malé firmy," vysvětlil v rozhovoru pro ČT.
Alternativy podle něho neexistují. Nepovažuje za rozumnou cestu, aby se soutěží o velké zakázky účastnily také finanční společnosti, které v Česku nemají žádné stavební stroje a které by musely skutečné stavitele teprve najímat.
Slamečka neuvažuje ani o možnosti, že se úseky dálnic rozdělí na menší části, o které b y mohly soutěžit i středně velké firmy. "Už dnes musí střední firmy bojovat o subdodávky u velkých firem," připomněl. Pro stát je přitom výhodnější, když nemusí kontrolovat práci každé malé firmy, ale kvalitu stavby zaručí jeden velký koncern.